Bijna de helft van de jonge ouders slaapt minder dan zes uur per nacht

Zeggen dat jonge ouders vaak met vermoeidheid te kampen hebben, dat is een open deur intrappen. Maar hoe vermoeid zij dan precies zijn, dat werd onlangs in kaart gebracht via een enquête bij 550 respondenten. En daaruit blijkt dat het behoorlijk slecht gesteld is met het energiepeil bij Vlaamse jonge ouders ...

De enquête werd uitgevoerd door Supradyn Energy in samenwerking met de website Mama Baas. 550 jonge ouders beantwoordden vragen over slaap, vermoeidheid, en hun energiepeil. Wat bleek? Bijna de helft van de mama's en papa's voelt zich chronisch vermoeid.

Meer vermoeid en lager energiepeil

Een kleine meerderheid (52%) van de mama's en papa's is vooral op specifieke momenten extra vermoeid. Dat is bijvoorbeeld het geval in de winter, tijdens schoolvakanties, of wanneer zoon- of dochterlief ziek is. Maar bijna de helft van de ouders (46%) voelt zelfs dagelijks de impact van de zorgen voor hun kinderen op hun energiepeil. Slechts 2% (!) van de ouders geeft aan geen verschil te merken op het vlak van energie in vergelijking met toen ze nog geen kinderen hadden.

Oorzaak: minder slaap

Het is natuurlijk niet ver zoeken naar de oorzaak van die vermoeidheid en dat lagere energiepeil. Bijna de helft van de jonge ouders (42%) moet het stellen met minder dan zes uur slaap per nacht. Niet verrassend dus, dat zij zich weleens vermoeid voelen ... De overige 58% van hen krijgt gemiddeld tussen de zes en de acht uur slaap.

Populairste remedies tegen vermoeidheid

De populairste remedies tegen vermoeidheid of een laag energiepeil zijn ook geen verrassing. Zo zorgt een goed ontbijt voor hernieuwde energie bij 54% van de ouders, en 44% van hen zoekt hun toevlucht tot koffie. Opvallend: ook sociale contacten boosten het energiepeil: 39% van de mama's en papa's krijgen extra energie na een uitje met vrienden of vriendinnen. Daarnaast gebruikt één op de acht ouders voedingssupplementen om hun energiepeil op te krikken.

Tips van een mama

Sofie Vanherpe, oprichtster van Mama Baas en zelf mama van twee dochters (8 en 5) deelt een paar tips om je energie op peil te houden.

Blijf bewegen. Het is niet altijd gemakkelijk om er de tijd voor te vinden, en zeker in de winter is het niet evident, maar sporten zorgt voor instant energie. Je slaapt beter, hebt minder stress, en je zelfvertrouwen krijgt een boost. Alleen maar positieve effecten dus!

Eet gezond. Een teveel aan suiker heeft een negatieve invloed op je weerstand. Eet in de plaats daarvan voldoende fruit of groente, zodat je zeker genoeg vitamines binnenkrijgt.

Neem voldoende rust. Natuurlijk is het niet altijd evident in het hectische leven met kleine kinderen, maar probeer voldoende te rusten. Zorg ervoor dat je op tijd gaat slapen, en neem doorheen de dag af en toe een pauze. Je to do-lijst loopt (helaas) niet weg, en na een pauze ben je opnieuw opgeladen om er tegenaan te kunnen. Kom je moeilijk tot rust? Dan kan de app Simple Habbit je daarbij helpen!

Lees meer