Bij deze vliegtuigmaatschappij stapt wie het minst betaalt als laatste op: geniaal idee?

De Britse vliegtuigmaatschappij British Airways neemt een stap terug in de tijd met hun nieuw instapsysteem: wie het minst voor zijn vlucht heeft betaald, moet als laatste aan boord. De nieuwe regeling krijgt heel wat kritiek. “Bij het zinken van de Titanic kregen de rijkste passagiers ook voorrang”, klinkt het.

Wie af en toe een vliegtuig neemt, weet dat het in- en uitstappen geen lachertje is. Er wordt dikwijls voorgestoken aan de gate, en geduwd en getrokken om zo snel mogelijk uit het vliegtuig te zijn na de landing. Aankondigingen dat passagiers uit het voorste of achterste deel van het vliegtuig mogen instappen, halen vaak niets uit. De mensen drummen toch. Nu steeds meer mensen met gigantische handbagages reizen en de laadruimtes boven de stoelen dus overvol zitten, is het alleen maar erger geworden. Dat melden CNBC en de Britse krant The Daily Telegraph.

Op die problematiek speelt de Britse vliegmaatschappij British Airways in. Op de vliegtickets van de luchtvaartmaatschappij zal binnenkort een nummer tussen 1 en 5 staan. Passagiers met een nummer 1 mogen als eerste boarden. Hoe hoger je nummer, hoe langer je moet wachten voor de gate. Passagiers uit First Class en Businessclass krijgen dus voorrang. En iemand met het goedkoopste tarief en enkel handbagage moet het langste wachten. Vanzelfsprekend worden er uitzonderingen gemaakt voor passagiers met beperkte mobiliteit en gezinnen met kinderen.

“Walk of shame”

De invoering van de nieuwe regeling staat gepland op 12 december. Heel wat mensen kunnen zich er niet in vinden. “Iedereen zal nu weten hoeveel geld je hebt op basis van de tijd dat je moet wachten om in te stappen. Dit is niet de walk of fame, maar de walk of shame”, klinkt het. “Dit lijkt de Titanic wel”, zeggen anderen. “Toen die aan het zinken was, mochten de rijksten ook eerst de bootjes in.”

Toegegeven: het vliegtuig stijgt toch voor alle passagiers op hetzelfde moment op en komt ook op hetzelfde moment aan. Veel passagiers zullen dus niet veel inzitten met de verandering. Nu maar hopen dat er minder gevochten zal worden in de vliegtuiggangen.

Lees meer