Hoe de populaire app Waze tegenwoordig meer een vloek is dan een zegen, maar app ontkent

De applicatie Waze lijkt vaak een zegen om files te vermijden, maar wordt in ons land meer en meer een vloek. Het probleem is dat steeds meer mensen de app gebruiken en de voorgestelde sluipwegen daardoor ook overvol raken. De applicatie ontkent dat overigens.

505 kilometer file stond er gisteren op de Belgische snelwegen. Daarmee was het de drukste filedag van het jaar. En dus halen alle ervaren chauffeurs Waze boven. Die applicatie stelt namelijk automatisch een alternatieve, snellere route voor en is daardoor de laatste jaren steeds populairder geworden.

"Een programma als Waze is in België handig door ons dichte wegennetwerk. Je kan altijd kiezen: de ­autosnelweg of de binnenbaan. Maar zo'n apps worden zelfvernietigend", legt verkeersexpert Willy Miermans uit in Het Nieuwsblad.

Ook alternatieve routes te druk

Het probleem is dat tegenwoordig zodanig veel mensen Waze gebruiken waardoor ook de voorgestelde alternatieve routes door te veel mensen gebruikt worden. Zo slippen die ook dicht.

Na iedere grote filedag wordt Waze populairder waardoor het probleem alleen maar toeneemt. Gemeenten in de rand rond Brussel en Antwerpen merken de laatsten jaren dan ook een enorme toename van het sluipverkeer.

Nog geen oplossing

De Vlaamse overheid heeft nog geen oplossing voor het probleem. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) en zijn voorgangster Hilde Crevits (CD&V) werkten tussen 2010 en 2015 aan een vrachtroutenetwerk, maar dat plan is ondertussen afgevoerd.

Ondertussen probeert de overheid het sluipverkeer in de Brusselse rand in kaart te brengen. "Op termijn moet dat oplossingen bieden voor een vlotter en veiliger verkeer", zegt Ben Weyts in Het Nieuwsblad. Daarna is het de beurt aan het verkeer rond Antwerpen. Dat krijgt vandaag af te rekenen met gigantische files.

Waze ontkende een dag later in een reactie aan onze redactie dat het files veroorzaakt.

Lees meer