36 uur file, maar wie betaalt er voor het opkuisen van de siliconen op de Antwerpse Ring?

Anderhalve dag file, 't was het soort eindeloos probleem waar we zelfs in België niet gewoon aan zijn. Siliconen op de weg bleken een brug te ver voor de meeste conventionele schoonmaakmethoden en toen kroop het goedje ook nog eens in het wegdek. Deze ochtend ging de ring in Borgerhout weer open, maar wie gaat dat betalen? 

Wie naar Antwerpen rijdt, bereidt zich sowieso wel voor op wat file, maar wat er zich de afgelopen dagen afspeelde op de ring, was ongezien. Liefst zesendertig uur moest bijna de hele autosnelweg richting Nederland afgesloten worden omdat een vrachtwagen z'n lading siliconen verloor. Maar liefst vijf methodes verder, en zesendertig uur, kon de smurrie van de baan gehaald worden.

Kostenplaatje

Daar komt ook een behoorlijk kostenplaatje bij kijken, beaamt ook Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Wij hebben, in samenwerking met de brandweer van Antwerpen, alles in het werk gesteld om de weg vrij te krijgen, maar dat bleek niet evident. Er werden een heel aantal methodes gebruikt om dat te bewerkstelligen, zoals branden en frezen. Hoeveel dat gekost heeft, is nog niet duidelijk."

Wie in de file gestaan heeft, en denkt dat ie ook nog eens dubbel gestraft wordt omdat de kosten ook nog eens op Wegen en Verkeer (en dus de belastingbetaler) worden verhaald, heeft het mis. "In principe worden de kosten betaald door de veroorzaker, dus in dit geval de transportfirma of onderaannemer. We kunnen ervan uitgaan dat het op dat moment een verzekeringskwestie wordt."

Economische schade

Eéntje met een flink prijskaartje, daar kunnen we ook vanuit gaan. Daarmee is ook nog niets gezegd over de talloze verloren uren van werknemers. Op sociale media gingen links en rechts al vergelijkingen op met de economische schade die stakingen kunnen veroorzaken. En dat allemaal door één vrachtwagen. Schoenmaekers bevestigde dan ook dat het de eerste keer is in lange tijd dat de ring zo lang dichtzat. Toch maar met de trein naar 't stad?

Lees meer