Ryanair dreigt met maatregelen voor stewards die te weinig parfum en krasloten verkopen aan boord

Stewards en stewardessen die te weinig krasloten, parfum maar ook drank en eten verkopen tijdens een vlucht bij Ryanair, lopen het risico hun vaste werktijden kwijt te raken en te worden ingezet op invaldiensten. De verkoop van die dingen aan boord levert Ryanair 27% van z'n inkomsten op (1,7 miljard euro per jaar).

Dat meldt The Guardian, die brieven aan Ryanair-personeel inzag die waren verstuurd door zeker twee wervingsbureaus die personeel leveren aan de Ierse prijsvechter.

In de brieven worden tien artikelen genoemd waar op veel vluchten te weinig van wordt verkocht. "Het is duidelijk dat je je werk aan boord niet goed doet", staat er te lezen. Ook wordt het personeel gewaarschuwd dat de verkoopcijfers van het persoon nauwlettend in de gaten wordt gehouden.

Acht per dag?

In september verscheen al berichten dat het luchtpersoneel van Ryanair bonussen in het vooruitzicht werden gesteld bij het behalen van bepaalde verkoopcijfers. Ryanair ontkende toen dat zoiets het geval was. In augustus lekte een interne memo in de Ierse pers, waarin stond dat per dag door stewards minstens acht krasloten moesten worden verkocht en minstens één flesje parfum.

In een reactie liet Ryanair toen weten dat het niet wou reageren, maar dat we "niet moesten vergeten dat de afgelopen vijf jaar de verkoop van krasloten meer dan 2 miljoen euro had gegenereerd, die is gedoneerd aan 50 goede doelen in 12 verschillende EU-landen voor een breed scala aan ziekenhuizen, scholen en fondsenwerving voor kinderen."

Reactie Ryanair

Tegen newsmonkey reageert Ryanair nu wel op de brieven. "We kunnen niet in details treden, maar in de brieven staan hij verplichte targets. We verwachten gewoon van personeel dat minder presteert dat ze verbeteren. Ze krijgen daarvoor opleidingen", legt het uit.

Vluchten geschrapt door personeelsproblemen

Vorige maand stapte de operationeel directeur van Ryanair op vanwege de roosterchaos bij het bedrijf. De maatschappij had vanwege een personeelstekort honderden vluchten moeten schrappen waardoor ruim 700.000 passagiers werden gedupeerd.

Het personeelstekort was ontstaan doordat het vliegend personeel verplicht vakantiedagen moest opnemen. Dat was het gevolg van een verandering in het personeelsbeleid, opgelegd door de Ierse toezichthouder IAA.

Lees meer