Pascal Smet (sp.a) bijt in het zand: zijn zone 30-plan voor heel Brussel naar de vuilbak verwezen

Pascal Smet (sp.a) en Bianca Debaets (CD&V) stelden op 13 november voor om van heel Brussel een zone 30 te maken. Gisteren legden ze hun idee voor aan de Brusselse regering en die hebben hen afgewezen.

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) en de Brusselse staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) hadden een nieuw mobiliteitsplan voor Brussel voor ogen. Daarin was hun meest radicale voorstel om in heel Brussel de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur door te voeren. Ze vonden wel dat er uitzonderingen gemaakt konden worden voor de grote doorgangswegen, maar enkel in overleg met de politie en gemeenteraden.

Maar niet iedereen bleek voor het voorstel te vinden. Mobiliteitsorganisatie Touring liet al meteen weten dat het tegen was. “De snelheidslimieten moeten geloofwaardig zijn”, zei Touring-woordvoerder Danny Smagghe. “Als dat niet zo is, zal de bevolking die ook niet accepteren en respecteren, zelfs niet op de plaatsen waar een zone 30 écht nodig is.”

Haalbaarheid?

Maar nu laten de Franstalige krant la Dernière Heure en andere bronnen dus weten dat deze snelheidsmaatregelen niet ingevoerd zullen worden. Het project is gisteren voorgesteld aan de Brusselse regering en het werd niet echt warm onthaald. De regering gaat in plaats van het radicale voorstel enkele belangrijke stappen ondernemen. Zo zal er in de 19 Brusselse gemeenten een onderzoek gevoerd worden om na te gaan of die zone 30 wel haalbaar is en of het haalbaar is om alle snelheidsborden, die er nu staan, te vervangen. Die werken zouden volgens de regering veel tijd in beslag nemen.

Volgens Debaets is het nog steeds mogelijk

De woordvoerster van Debaets gaat niet mee in deze redenering. Volgens haar is het project absoluut mogelijk, maar vraagt de regering gewoon er een meer gedetailleerde nota ingediend wordt: “De regering heeft verduidelijkingen gevraagd. Mevrouw Debaets heeft geen harde tegenstand gevoeld bij haar collega’s in de Brusselse regering, maar eerder een onbegrip over haar manier van werken. Op de ministervergadering van volgende week donderdag zullen we dit punt opnieuw aanhalen. Zoals de zaken er nu voor staan, kan je nog niet zeggen dat het project dood is.”

Hoewel het project “nog niet dood” is, zal de invoering in ieder geval niet voor morgen zijn …

Lees meer