Bye hoverboards: dit vragen kinderen dit jaar het meest aan de Sint

Op 6 december komt Sinterklaas langs en gaan heel wat kindjes in de wolken zijn. Vorig jaar maakte de Sint vooral kinderen blij met hoverboards en drones, want dat waren de populairste cadeautjes. Maar dit jaar is er weinig sprake van deze cadeautjes en vragen kinderen vooral om verrassingsspeelgoedeieren van L.O.L en Hatchimals. Heb jij al eens gehoord van deze eieren?

't Is bijna 6 december en kinderen hebben al lang hun verlanglijstje doorgegeven aan Sinterklaas. Vorig jaar zetten kinderen vooral hoverboards op hun lijstje. Maar volgens De Morgen is dat verleden tijd en willen kinderen in 2017 vooral verrassingsspeelgoedeieren van L.O.L en Hatchimals krijgen van de Sint.

Wat voor eieren?

Als je zelf een ouder bent, heb je het waarschijnlijk mogen aanhoren. Maar als je geen kind in huis hebt rondlopen, zullen verrassingsspeelgoedeieren je weinig zeggen. Een L.O.L.-verrassingseitje moet je laag per laag ontdekken. Eerst krijg je kleine accessoires te zien en nadien zie je pas een miniatuurfiguurtje. Elk figuurtje kan de accessoires dragen en heeft ook nog eens een leuke eigenschap. Het ene figuurtje verandert van kleur en het ander kan huilen. Voor slechts 10 euro kan je de allerkleinste gelukkig maken met zo'n verrassingseitje.

Stefan Fieremans van Dreamland vertelt aan de krant dat heel wat kindjes de eitjes krijgen van Sinterklaas. De speelgoedketen zou zeker zo'n tienduizend L.O.L.-verrassingseitjes hebben verkocht in de afgelopen weken. Kinderen houden van verzamelen, en dit zijn volgens Fieremans ook collector's items. Hij vergelijkt de eitjes met Panini-stickers of Flippo's, items die we maar al te goed kennen uit onze jeugd.

Hatchimals

Nog een populair cadeautje is de Hatchimal. Dit is een interactief beestje dat ook in een eitje zit. Je moet eerst zorgen voor het diertje en het veel knuffelen en strelen vooraleer het uitkomt. De afdelingschef van Dreamland vergelijkt de Hatchimals met onze oude vriendjes Furby en Tamagotchi en wij begrijpen perfect waarom. Zo'n beestje loopt, danst, speelt spelletjes en praat je na in zijn eigen stem.

Ook andere speelgoedexperts zoals Intertoys, Bol.com en Fun zien dat deze cadeautjes vaak in het schoentje worden gelegd. Ze kunnen niet goed uitleggen waarom het zo'n succes is, want tv-advertenties zijn er niet. Maar het is natuurlijk geen geheim dat mond-tot-mondreclame goed werkt bij speelgoed.

STEM

Naast de eieren zitten er ook enkele herkenbare cadeautjes in de schoenen. Denk maar aan een FIFA-spel, Baby Born-poppen, Playmobil en Lego. Lego Boost, een set waarmee kinderen verschillende modellen kunnen bouwen en zelfs programmeren, heeft veel succes. Zo'n set kost misschien wel 100 euro, maar gaat makkelijk over de toonbanken.

De kans zit er dik in dat het succes te danken is aan de studierichting STEM, die staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. De ASO-richting stimuleert leerlingen op technisch en wetenschappelijk vlak. Om maar een voorbeeld te geven, je kan bepaalde auto's en robots bouwen en laten starten met gezouten water en fruitsap. Helemaal iets voor de nieuwe richting STEM.

Waar zijn de hoverboards?

Vorig jaar stonden drones, hoverboards en zwevende skateboards op elk verlanglijstje. Maar dit jaar zijn ze nergens te bespeuren. Hoverboards zijn duidelijk minder populair geworden in 2017.

Daarnaast willen speelgoedketens ook voldoende genderneutraal speelgoed bieden. Typisch roze of blauw is niet meer vaak te bespeuren in de winkels. Je vindt nu ook bijvoorbeeld een keukenset met een jongen op de doos. Of genderneutraal speelgoed succes heeft, weten speelgoedketens nog niet.

Lees meer