6 manieren om mindful te zorgen voor iemand anders

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Zorg jij voor iemand anders? Doe je dit regelmatig en heb je een affectieve band met die persoon? Dan ben jij een mantelzorger. Is mindfulness dan iets voor jou? Wij zochten het uit! 

Eigenlijk is mindfulness een hip Engels woord voor ‘iets met aandacht’ doen. Het gaat over bewuste keuzes maken over je tijdsindeling, over wat je wil bereiken en over hoe je tijd neemt voor jezelf. 42 % mantelzorgers bevestigt dat de zorg belastend tot zeer belastend is.* Geen slecht idee dus om onszelf mentaal wat te versterken!

Wij sommen 6 tips op over hoe je mindful kan mantelzorgen.

1. Sta 5 minuten stil bij alle gedachten die door je hoofd racen

Onze gedachten nemen soms een loopje met onszelf. Zeker als je zorg draagt voor iemand anders. Dan blijf je piekeren en je zorgen maken. Dat is begrijpelijk. Maar soms wil je even de knop omdraaien en je gedachten uitschakelen. Of gewoon rustig in slaap vallen.

Met mindfulness leer je om op een gezonde manier bewust om te gaan met gedachten in moeilijke situaties. Je traint ze zoals je een spier zou trainen.

Hoe? De eerste stap bij mindfulness is je gedachten rustig waarnemen. Zonder oordeel. En met mildheid voor jezelf.

Tip: neem 5 minuten de tijd en luister naar welke gedachten er allemaal door je hoofd racen.

2. Train je gedachten

© Shutterstock

Proficiat, je hebt je gedachten waargenomen. Misschien was dat wel het meest zweverige onderdeel van de hele aanpak. Want nu volgt het echte werk.

Wat waren de gedachten die kwamen opsteken?

  • Waren het strenge gedachten: ‘Verdorie, ik heb het weer niet goed gedaan’? Bedenk dan wat je zou zeggen tegen een goeie vriendin in dezelfde situatie.
  • Waren het negatieve gedachten? Probeer de positieve intentie of wens te achterhalen van je gedachten.
  • Van wat wil je meer? Misschien wil je meer tijd, zit je met een schuldgevoel of verlies je niet graag de controle.

Met mindfulness duw je mentaal even op de pauzeknop.

Tip: praat voldoende over je zorgen en wensen met een vertrouwenspersoon of hulpverlener. Of kom langs naar mantelzorgcafés en ontmoet andere mantelzorgers. Bekijk het aanbod op www.s-plusvzw.be/mantelzorg (klik op activiteiten).

3. Plan met aandacht je mantelzorg

Word bewust van de evoluties in je leven en de zorgsituatie. Hoe zie je jouw mantelzorgsituatie binnen 2 jaar of zelfs binnen 1 maand? Zie je in de toekomst andere opties zoals thuiszorg- of verpleging? Of wil je later vrijwillige oppashulp inschakelen? Of denk je al aan dag- of nachtopvang?

Word opmerkzaam over die opties en informeer je op voorhand. Hoe concreter je weet waar je aan toe bent, hoe groter de opluchting.

Tip: maak nu een afspraak bij de dienst maatschappelijk werk van je ziekenfonds om de organisatie van je zorg te bespreken.

4. Kies bewust je doelen

Het is heel menselijk om doelen te willen stellen. Zo voelen we vanzelf vooruitgang. Maar formuleer je jouw doelen wel bewust genoeg? Zorg ervoor dat het doel positief en concreet is. Een goed geformuleerd doel bevat ook altijd 1 actiepunt.

Bijvoorbeeld: je wil graag wat minder eenzaam zijn. De positieve variant ervan wordt dan: ik wil meer contact. Nog beter en concreter? Ik bel elke dinsdag een goeie vriendin op. Met een goed geformuleerd doel weet je concreet wat te doen op korte termijn. **

Tip: formuleer vanavond 1 doel dat je in de loop van de volgende 2 weken kan realiseren.

5. Laad je batterijen op

© Shutterstock

Laad je jouw batterijen voldoende op? Sta even stil bij de zaken die jou energie geven. Dat kunnen kleine momenten zijn die je deelt met de persoon voor wie je zorgt. Of misschien kom je tot rust in de tuin of wanneer je bezoek krijgt. Zorg ervoor dat je blijft investeren in je energiepeil. Gun jezelf een moment om je batterijen op te laden. **

Tip: schrijf voor jezelf op welke dingen jou energie geven om je batterijen op te laden.

6. Denk ‘s avonds aan 3 positieve zaken

Een moeilijke dag gehad? Niet alles ging zoals gepland? Blijf rustig en wees mild voor jezelf. Je kan dit doen door elke avond 3 zaken op te schrijven waarover je blij bent of waarvoor je dankbaar bent. Doe dit zeker 2 weken lang, anders heeft dit geen effect.**

Eerste hulp bij mantelzorg

Heb je de smaak te pakken? Kom naar 1 van onze mantelzorgcafés. Je ontmoet er andere mantelzorgers. Samen verkennen we hoe je mindful kan omgaan dankzij het schrijf-, denk- en doe-boek ‘Eerste hulp bij mantelzorg’.

Ontdek je kwaliteiten, zet piekergedachten om in acties en krijg opnieuw zin om je batterijen op te laden via onze mantelzorgcafés. Bekijk het aanbod via www.s-plusvzw.be/mantelzorg (klik op activiteiten) of contacteer S Plus mantelzorg mantelzorg@s-plusvzw.be of 02 515 02 63.

* Cijfers uit het onderzoek ‘Duurzame Mantelzorg in Vlaanderen’ (2016)? Een onderzoek van het departement Welzijn, Volksgezondheid & Gezin bij 2148 geregistreerde mantelzorgers (25-79 jaar)

** Inspiratie uit ‘Mantelkracht. Coachingprogramma voor mantelzorgers’ (2016). Uitgever: Politeia.

Meer info?

S Plus Mantelzorg is een vereniging voor mantelzorgers. Heb je vragen over mantelzorg, soorten tegemoetkomingen of wil je graag een vorming of mantelzorgcafé bijwonen? Contacteer ons via mantelzorg@s-plusvzw.be of 02 515 02 63.