De slagers zullen blij zijn: volgend jaar geen Dagen Zonder Vlees, maar wat daarna?

Er komt in 2018 geen nieuwe campagne van Dagen Zonder Vlees. Na zes succesvolle edities heeft de organisatie beslist om er voor minstens één jaar mee op te houden ... omdat het een te groot succes is geworden.

De ene kijkt ernaar uit, de andere haat het ... maar Dagen Zonder Vlees is de laatste jaren uitgegroeid tot een gigantisch succes. De actie begon in 2011 en zou, door een onderbreking in 2014, dit jaar toe zijn aan zijn zevende editie.

Vorig jaar hebben 100.000 Belgen deelgenomen aan het initiatief om 40 dagen lang geen of minder vlees of vis te eten.

"We willen fris blijven"

"We hebben het gevoel dat we de informatie en bewustwording die we voor ogen hadden breed hebben kunnen verspreiden. We willen fris blijven en kiezen er daarom voor om in 2018 onze campagne niet te herhalen. We bleven met datzelfde verhaal komen, maar vorig jaar hadden we het gevoel dat we aan de limiet zaten van het aantal mensen dat we kunnen bereiken", zegt Dagen Zonder Vlees aan de VRT.

"Bekijken of er iets anders mogelijk is"

Het sabbatjaar betekent wel niet het einde van de vzw achter Dagen Zonder Vlees. "Wat de toekomst brengt zullen we nog zien. Na ons rustjaar gaan we bekijken of er nog iets anders mogelijk is", bevestigt de organisatie.

Dagen Zonder Vlees wijst ook op een recent onderzoek waaruit blijkt dat vlees nergens in Europa zo snel aan populariteit verliest. De gemiddelde vleesconsumptie per persoon is in België met zo'n 27 procent gedaald. Slecht nieuws dus voor slagers, al kunnen die dit jaar iets geruster zijn.

Lees meer