NMBS was voorbije maanden zwaar gebuisd voor stiptheid! "Onaanvaardbaar", reageert minister Bellot

De stiptheidscijfers van de NMBS voor de maanden oktober en november waren niet om over naar huis te schrijven. “Onaanvaardbaar”, reageert federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). “Dat de impact door derden niet mag onderschat worden is juist, maar dit verklaart zeker niet alles." Bellot onderstreept dat de stiptheid voor hem en voor de pendelaars “enorm belangrijk” is.

Amper 83,6 procent van de binnenlandse reizigerstreinen reed in oktober met minder dan zes minuten vertraging. In november was dat zelfs 82,2 procent. Dat zijn de laagste cijfers van het jaar. In de periode januari-november lag de globale stiptheid op 88,5 procent, vorig jaar was dat nog 89,2 procent.

Ook lag het aantal afgeschafte treinen in november een pak hoger dan vorig jaar: op 2.053 treinen of 1,9 procent tegen 1.358 treinen of 1,4 procent in november vorig jaar. De vertragingen en afgeschafte treinen zijn vooral te wijten aan derden met respectievelijk 42,2 procent en 38,9 procent. De grote industriële brand in Vorst op 23 november leidde bijvoorbeeld tot 7.910 minuten vertraging.

Bellot eist verbetering

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) laat in een persbericht weten dat hij niet te spreken is over de slechte stiptheidscijfers van de NMBS. Hij verwacht dat de CEO’s hun verantwoordelijkheid nemen en maatregelen doorvoeren “om de prestaties van hun respectievelijke onderneming te verbeteren”.

“Na de aanstelling van lijnmanagers door beide ondernemingen begin 2017 werden bemoedigende resultaten en een verbetering van de stiptheid opgetekend. Vandaag kan ik helaas alleen maar een ongunstige evolutie van de toestand op het spoor vaststellen”, zegt de minister.

Begin november nog preek gegeven

Hij laat ook weten dat hij begin november samengezeten heeft met de CEO's van de NMBS en van Infrabel om hen te herinneren aan “hun verplichtingen inzake stiptheid”: “Ik heb hen gevraagd om zich op hun klantgerichte visie toe te spitsen en om zo snel mogelijk een concreet en gedetailleerd plan uit te werken met duidelijke en efficiënte operationele acties die een verbetering van de stiptheid beogen.”

“Ik wil resultaten”

Naast de veiligheid en de communicatie naar de klant toe is de stiptheid van de treinen de derde hoofdprioriteit van het management van de spoorwegen. Bellot maant de CEO's van de NMBS en van Infrabel dan ook aan om “efficiënte oplossingen voor te stellen die op korte termijn geïmplementeerd kunnen worden en moeten zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de dagelijkse realiteit voor de pendelaars”.

“Het is de taak van de CEO's van de NMBS en van Infrabel om de noodzakelijke maatregelen te nemen om de stiptheid te verbeteren”, besluit hij. “Ze kennen hun onderneming beter dan wie ook. Een pragmatisch begin zou erin bestaan dat ze de belangrijkste oorzaken van de vertragingen identificeren en dat ze maatregelen bepalen om hieraan te verhelpen. Ik zal geen genoegen nemen met vaststellingen, ik wil resultaten.”

Lees meer