Volgend slachtoffer in magazineland: dit icoon stopt er ook mee

Het ziet ernaar uit dat het tijdschrift Playboy nog dit jaar verdwijnt. Dat heeft Ben Kohn, de huidige topman bij Playboy gezegd in The Wall Street Journal. Die uitspraak is opvallend omdat Playboy-boegbeeld Hugh Hefner nog maar enkele maanden geleden overleden is.

Ooit was Playboy voor veel mannen en vrouwen de snelste toegang tot naakt en onder impuls van de flamboyante baas Hugh Hefner had het blad in de jaren 70 een oplage van 7 miljoen exemplaren. Maar de laatste jaren is de concurrentie van het internet te groot geworden en worden er nog amper 0,5 miljoen boekjes verkocht.

Playboy is dan ook al enige tijd zoekende om het tij te keren voor zijn tijdschrift. Het aantal magazines per jaar zakte van tien naar zes, blote vrouwen verdwenen en kwamen terug, ... maar niets helpt. En ondertussen maakt Playboy Enterprises jaarlijks naar eigen zeggen 5,8 miljoen euro verlies op zijn tijdschrift.

Hugh Hefner hield tijdschrift van Playboy in leven

"Ik weet niet of een papieren tijdschrift in de toekomst de beste manier is om met onze klant te communiceren. Dit jaar zullen we onszelf omvormen van een mediabedrijf naar een echt merk", zegt Ben Kohn, topman bij Playboy Enterpises, in de The Wall Street Journal.

Dat die uitspraak er komt zo snel na de dood van Hugh Hefner is geen verrassing. De 'man met de eeuwige badjas', die in 1953 Playboy oprichtte, had bij de verkoop van zijn aandelen aan investeringsmaatschappij Rizvi Traverse namelijk de garantie gevraagd dat het magazine zou blijven bestaan tot aan zijn dood.

Merk Playboy verdwijnt niet

Sinds eind september vorig jaar is er dus niets meer dat de eigenaars tegenhoudt om het iconische tijdschrift op te doeken, al wil dat zeker niet zeggen dat het merk Playboy zal verdwijnen.

Ben Kohn is juist van plan om het wereldberoemde konijn als logo verder te exploiteren. Zo zijn er het afgelopen jaar al deals gesloten met nachtclubs in India en Londen die de naam Playboy willen gebruiken.

Ook de legendarische feestjes uit de Playboy Mansion zullen steeds vaker op andere locaties doorgaan. Volgens het bedrijf kan het op die manier, zelfs zonder het tijdschrift, 20 procent groeien in 2018.

Lees meer