Zalando mag heel het jaar door solden geven: hoe kunnen handelaars tegen zo’n concurrentie opboksen?

Sinds gisteren is de hel voor verkopers van start gegaan, beter bekend als de solden. We kunnen eindelijk de winkelstraten leegroven voor een appel en een ei. Maar webwinkels als Zalando mogen het hele jaar door kortingen geven. Is dat geen oneerlijke concurrentie? Hoe kunnen fysieke winkels op die manier nog overleven?

De solden zijn begonnen: shoppen, shoppen, shoppen maar! En de kledingstukken zijn wel degelijk goedkoper, aangezien het tegen de wet is om prijzen voor de solden op te drijven en daar terug korting op te geven. Meer over het systeem achter de solden lees je hier. Maar zijn de winkels, die met solden naar ons hoofd zwieren eigenlijk nog opgewassen tegen webgiganten zoals Zalando?

Geen strategie 'tegen' webshops

“Het is 2017, de markt is wat hij is”, zegt Isolde Delanghe, directrice van de Mode Unie bij zelfstandigenorganisatie Unizo. “Er is een heel groot online aanbod, maar ook een heel groot offline aanbod, ook van zelfstandige modewinkels. We zien dat grote webshops omgekeerd ook dikwijls fysieke winkels openen. Dus een strategie ‘tegen’ webshops lijkt mij een verkeerd signaal."

Fysieke winkels moeten alles uit de kast halen

"Ik denk dat een zelfstandige, fysieke modewinkel vooral mensen probeert naar zich te halen door zich in bepaalde, specifieke producten te specialiseren en door zich specifiek naar zijn doelpubliek te richten. Belevenis creëren in de winkel, evenementen organiseren en samenwerken met collega’s is ook belangrijk."

"Op die manier krijg je mensen naar je zaak. Dat is veel gunstiger dan ‘het gevecht’, als ik het zo mag noemen, aan te gaan met de online kanalen. De consument shopt waar hij wil, online en offline, dus het is zaak om jezelf zodanig te profileren dat je eruit springt en dat de consument bij je wil komen shoppen.”

Geen online versus offline-verhaal

“De online en offline kanalen bestaan nu eenmaal naast elkaar”, antwoordt Delanghe op de vraag of ‘het gevecht’ tegen de online winkels niet meer te winnen valt door particuliere, fysieke winkels. “Ik zie ook niet één van de twee verdwijnen. Het online kanaal is er de jongste jaren inderdaad zeer prominent bijgekomen, maar dat is op zich geen probleem. We zien dat zaken, die zich specialiseren, ook veel volk trekken.

"Heel wat jonge mensen gaan trouwens graag fysiek shoppen naast dat online shoppen. Maar de koek moet inderdaad over meer partijen verdeeld worden. Ik denk dat zowel online als offline daarmee geconfronteerd worden.”

Moeten kleine klerenwinkel webshops openen?

Op de vraag of het een goed idee is voor een particuliere klerenwinkel om in een webshop te investeren, antwoordde Delanghe dat “het ervan afhangt in welke niche je zit. Ik ben persoonlijk van oordeel dat fysieke zaken online aanwezig moeten zijn. Of ze dan per se een webshop moeten hebben, dat laat ik in het midden. Met online aanwezig zijn bedoel ik een website of een Facebook-pagina, waar zij een community kunnen creëren om de klant aan zich te binden en naast commerciële zaken ook andere zaken naar die doelgroep sturen. Maar met een webshop staat of valt een fysieke winkel zeker niet.”

Lees meer