35 tips om jezelf te motiveren.

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Motivatie zet aan tot een bepaald gedrag omdat je denkt dat je iets nodig hebt of een doel hebt dat je wilt bereiken. Het is een innerlijke kracht die je aanzet iets te doen met passie, doorzettingsvermogen en enthousiasme. Blijven volhouden wanneer het tegen zit. Voluit gaan voor wat je wil bereiken. Doorzetten om die verkoop te realiseren. Motivatie is belangrijk voor het bereiken van grote doelen.

Motivatie wordt meestal gestuurd door ofwel het vermijden van pijn ofwel het aantrekken van plezier. Je wilt misschien net van iets af, zoals roken of overgewicht, beiden nefast voor je gezondheid. Of van die lege bankrekening die je beperkt in al je dromen. Je kan ook eerder ergens naartoe willen, naar plezier. Je wil een bepaald doel bereiken zoals meer omzet voor je zaak, een betere gezondheid voor dat fitte gevoel, meer kennis of meer tijd voor jezelf.

Motivatie is een werkwoord en er zijn verschillende manieren om jezelf te motiveren.Het is belangrijk dat je jezelf kan motiveren om succes te bereiken. Sommige technieken passen beter bij je dan anderen. De redenen waarom je zelf iets wilt, zullen de mate van je motivatie bepalen. Heb je veel redenen, dan zullen de noodzaak en het verlangen om iets te bereiken veel groter zijn. Hieruit volgt dat ook je motivatie sterker zal zijn en je zal blijven doorzetten bij tegenwind. Dat is je intrinsieke motivatie, vanuit jezelf. Er is een onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Bij extinsieke motivatie wordt je verlangen opgewekt door externe factoren, andere mensen of oorzaken. Beloningen zoals snoep voor kinderen, bonussen voor werknemers of het vermijden van een bepaald risico. Verdwijnen die externe factoren, dan verdwijnt meestal de motivatie eveneens.

Focus op je intrinsieke motivatie. Hier volgen 35 tips om jezelf te motiveren. Je kan veel meer dan je denkt dat je kan met de juiste technieken.

1- Duidelijk weten wat je wilt bereiken. Duidelijk je doelen definiëren. Duidelijke doelen, met veel redenen waarom je ze wilt bereiken. We hebben het hier niet over een To-Do lijstje dat je dagelijks hanteert. Neen, je doelen definiëren is het gedetailleerd uitwerken van je doelen en dromen en de resultaten die je wil bereiken. Koppel er meteen een tijdsindeling aan: korte, middellange of lange termijn. Hoe wil je dat je leven eruit ziet in 5 jaar? Waarvan gaat je hart sneller slaan? En hoe ga je dat vandaag verwezelijken? Welke kennis en vaardigheden moet je aanscherpen om dit te bereiken? Schrijf deze doelen op met een strategie en een actieplan. Verdeel je actieplan in dagelijkse doelstellingen. Lees ze dagelijks of nog beter, herschrijf ze dagelijks. Maak ze meetbaar, met een deadline. Neem actie. Maak je eigen Masterplan.

2- Maak je doelen zichtbaar. Leonardo da Vinci (1452-1519) was gefascineerd door het onderbewuste, de kracht van je brein. Hij zei dat er twee soorten visualisaties bestaan. Die van het verleden, wat wij herinneringen noemen en die van de toekomst, wat hij creatie noemde. Door de toekomst te visualiseren kan je de toekomst creëren. Visualiseer je dromen en doelstellingen waar je maar kan. Ikzelf heb een “dreamboard“ met foto’s van mijn doelen. Ik kan mijn board zien vanuit mijn bed. Mijn vrouw heeft de hare er net naast. Elke ochtend bij het opstaan en elke avond voor het slapen gaan kijk ik ernaar. Ik visualiseer hoe het zou zijn als ik die doelen zou bereikt hebben; hoe dat zou aanvoelen, ruiken, hoe ik naar de verwezelijking zou kunnen kijken, luisteren… Evengoed heb ik de omzetdoelen van mijn bedrijf in mijn agenda, nu mijn iphone. Wat zijn mijn maandelijkse en wekelijkse omzetdoelen? Hoeveel moet ik dagelijks omzetten om ze te bereiken? Welke acties plak ik hieraan vast om dit te bereiken?

3- Denk “Outside of the box”. Ga eens op een andere manier naar je doelstellingen kijken en naar de acties die je onderneemt. Als je altijd doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Krijg nieuwe motivatie door de dingen eens anders te doen. Ga niet steeds hetzelfde rondje joggen maar zoek nieuwe wegen. Probeer nieuwe dingen uit. Ga eens ergens anders naartoe als gewoonlijk. Spreek eens met iemand anders af. Zoek naar nieuwe invalshoeken.

4- Verwijder je stoorzenders. Wat zijn stoorzenders? Alles dat je afleidt van je doelen, het kunnen onderbrekingen zijn van andere mensen en evengoed kan het een rommelige kamer zijn dat je enerveert. Of een bepaald geluid dat je irriteert. Hoog sensitieve personen zijn erg gevoelig voor hun omgevingsfactoren.

5- Creëer je mentale spamfilter. Iedereen van ons heeft dat stemmetje in zijn hoofd dat je vaak belemmert in bepaalde zaken. Zoals ‘dat kan ik niet’, ‘dit lukt me nooit’, ‘wat gaan de mensen zeggen’ of ‘wat zal die klant van mij denken als ik hem blijf overtuigen om te kopen’? Dat stemmetje reageert op basis van de opvoeding die je hebt meegekregen, je bent geconditioneerd van jongs af aan. Of dat reageert op basis van een aantal vorige ervaringen en daaruit besluit dat het volgende keer ook zo zal zijn. Niet dus. Je verleden is niet de norm voor je toekomst. Stel jezelf de juiste vragen en denk in mogelijkheden, niet in belemmeringen. ‘Hoe kan het dan wel?’ of ‘Hoe zal het wel lukken?’. Verander je perceptie, je helpt de klant met beslissen door nog even door te gaan in het verkoopsgesprek. Maak geen veronderstellingen over wat mensen wel zullen denken. Meestal zijn die toch fout. Wees je bewust van je gedachten en stel jezelf de juiste, positief gerichte vragen. Ga voor het goud.

6- Omring je met mensen die je energie en een goed gevoel geven. Blijf weg van mensen die je neerhalen. Soms heb je mensen die al de energie en motivatie uit je lichaam zuigen. Klagers, zeurders, mensen die je afremmen omdat ze zelf niet durven. Blijf weg van die negatieve mensen en zoek contact met gelijkgezinden, mensen die je motiveren. Blijf uit de buurt van mensen die neerbuigend doen over je ambities. Mensen die klein zijn van geest neigen hiertoe, terwijl de groten van geest je juist het gevoel weten te geven dat je je doelen kan bereiken.

7- Zoek positieve voorbeelden, zoek een mentor of coach om je motivatie hoog te houden en je te helpen je doelen te bereiken. Eén van mijn voorbeelden, Jim Rohn, zei dat je het gemiddelde bent van de vijf mensen waar je het meeste tijd mee doorbrengt. Onze beslissingen, eigenwaarde en denkpatronen worden meer door je omgeving beïnvloed dan je kan vermoeden. De wet van gemiddelden speelt hier een grote rol. Ban negativisme uit je omgeving. Zoek inspirerende en ondernemende mensen om mee om te gaan. Maak ook nieuwe vrienden. We presteren beter en zijn gemotiveerder in een omgeving die onze eigen waarden en overtuigingen reflecteert.

8- Werk zaken af. Onafgewerkte zaken blijven ons in gedachten achtervolgen en vreten energie en geven een hoop nodeloze stress. Onafgewerkte zaken verhinderen je te focussen op andere zaken. En een berg kleine onafgewerkte zaken zullen al snel veel plaats innemen op je to-do lijst en maken het je lastiger om te focussen. Een gouden regel is ook, kan het in minder als 5 minuten, doe het dan nu, direct. Werk het weg.

9- Beheers je energie. Beweeg, sport en kom buiten. Het weldadig effect van een fit lichaam heeft een positieve invloed op alles wat je doet, op je energieniveau en dus ook op het volume werk dat je kan verzetten. Als ondernemer of verkoper heb je veel energie nodig om die extra klanten te zien, dat event bij te wonen of die prospectietelefoontjes te plegen.

Het is het doorbreken van het kip-en-ei verhaal. Door beweging ga je bepaalde hormonen meer aanmaken. Er zijn vier chemische stoffen die ons een super goed gevoel geven. Endorfine, dat ons het vermogen geeft hard te werken. Dopamine, dat ons in staat stelt te focussen en dingen voor elkaar te krijgen. Oxcytocine, om betere probleemoplossers van ons te maken en serotine, dat ons een gevoel van trots kan geven. Niet moe en lusteloos maar fitter, een beter gevoel en heel gemotiveerd om meer actie te ondernemen. En zodoende meer resultaat te behalen.

10- Garbage in, garbage out. Stop met dat eindeloos tv kijken, te surfen op het internet en urenlang op Facebook kijken. Niet alleen veel tijdverlies maar ook nutteloze informatie dat je opslaat. Informatie dat niet voor je werkt, integendeel. Het demotiveert. Want jij ziet op Facebook en Instagram de ideale levens vol zogezegde geluksmomenten van anderen. Het zet niet aan tot nadenken, tot actie nemen voor je eigen doelen.

11- Lees succesverhalen van mensen die bereikt hebben wat jij wil. Rolmodellen. Lees hoe ook jij de vaardigheden kan ontwikkelen om specifiek te groeien naar wat je wil. Lees biografieën en autobiografiën van succesvolle mensen en laat je inspireren.Wat anderen kunnen, kan jij ook.

12- Maak een lijst met 50 redenen waarom je specifiek iets wilt. Hoe meer redenen, hoe sterker je intrinsieke motivatie zal zijn om te doen wat nodig is om je doelen te bereiken. Door die sterke intrinsieke motivatie, dat verlangen, zal je gemakkelijker tegenslagen kunnen verwerken en verschillende initiatieven nemen.

13- Vier kleine successen, vier je ‘ Quick Wins’. Hierdoor zet je jezelf in een plezierige stemming, een vermogende stemming. Je doorbreekt een patroon van middelmatigheid, je voelt je een winner. En we krijgen het meest voor mekaar als we ons in een vermogende stemming bevinden. Maak van succes een gewoonte.

14- Speel muziek die je energie geeft. Onderbreek je werkzaamheden heel even en geniet van die muziek. Koppel die met het behalen van je doelen. Ga daarna weer met vernieuwde moed aan de slag.

15- Zie falen als een leerproces. Je weet dan hoe het niet moet en je kan weer een nieuwe manier ontdekken hoe het wel moet. Falen is goed, je leert ervan. Laat je er niet door ontmoedigen. Luister niet naar anderen. Beter iets te proberen en te falen dan nooit te weten of het wel was gelukt.

16- Maak een mantra. Een spreuk of uitspraak dat een positieve bevesting is. Zoals ‘ ik ben een doorszetter’. Je conditioneert als het ware je onderbewustzijn. Met een mantra heb ik vroeger mijn vliegangst overwonnen. Mantra’s helpen me door de laatste kilometers van een marathon wanneer al mijn energie opgebruikt is.

17- Lees dagelijks over je doelen. Lees boeken en blogs over hetgeen jij bereiken wil. Het lezen erover zal je meer focussen en je enthousiaster maken. Met meer motivatie als gevolg. Door erover te lezen word je snel een expert. Lees één boek per week en na een jaar heb je 50 boeken over je doel gelezen. Wie kan dit je nadoen?

18- Denk aan alle voordelen en niet aan de problemen.Maak je doel zo groot en aantrekkelijk dat de problemen die opdagen, klein zijn in verhouding met wat je wil bereiken. Denk wat het met je zal doen als je die doelen al hebt bereikt. Focus je gedachten en acties oplossingsgericht, denk in mogelijkheden en sta open voor nieuwe ideeën.

19- Hou continue het eindresultaat voor ogen. Voel het, ruik het, zie het, gebruik al je zintuigen om je resultaat al te beleven. Continue het eindresultaat voor ogen houden zal je toelaten makkelijker opportuniteiten te herkennen en te grijpen. Wat je aandacht geeft, groeit.

20- Wees zacht voor jezelf. Gun jezelf het beste, je bent het waard. Verlang veel van jezelf om vooruit te komen zonder dat het je onderuit haalt. Net zoals bij ‘ vier je successen’, is het ‘ verwen jezelf ‘. Omring je met leuke en kwalitatieve dingen.

21- Wees dankbaar voor al het goede dat je al hebt. Denk dagelijks aan minimum drie zaken waar je dankbaar voor bent, schrijf ze op in een ‘ gratitude’ boekje. Noteer de goede dingen die je overkomen en geniet er meermaals van. Het herlezen ervan zal je in een gelukkige stemming brengen.

22- Je hoeft niet bescheiden te zijn, hou je niet in. Ga voor je doelen zonder valse bescheidenheid. Denk groot en denk gedurft.Je hoeft je niet af te remmen voor anderen zolang dat je ze geen nadelen berokkent.

23- Maak een kort lijstje van je doelen en stop het in je portemonnee. Lees ze elke keer opnieuw als je iets betaalt. Heb je vandaag al iets gedaan voor je doelen? Al actie ondernomen?

24- Gebruik enkel positieve woorden. Ga door je lijst van doelen en vervang alle negatieve woorden en zinnen door positieve woorden. Vervang ‘ik moet’ door ‘ik wil’. Jij bent aan het stuur, ik wil is veel krachtiger en is een intrinsieke motivator. Zeg niet ‘ ik heb moeten stoppen met roken’, formuleer het als ‘ ik ben een niet roker’.

25- Laat dingen los die buiten je cirkel van invloed zijn. Je cirkel van invloed zijn de dingen die je persoonlijk veranderen kan. Zaken waar je geen invloed op hebt, bv de mening van anderen of het weer, kan je toch niet veranderen, dus laat die dingen los. Het zal je meer gemoedrust geven en je kan je concentreren op de zaken die je wel kan beinvloeden.

26- Ban volgende woorden uit je woordenschat. Proberen, misschien, ja maar. Deze woorden verschuiven de verantwoordelijkheid van jezelf naar iemand anders. Proberen houd reeds het excuus in dat het niet zal lukken. Verander proberen in “ ik zal ‘ of ‘ik kies ‘hiervoor.

27- Maak een lijst van je beste persoonlijke kwaliteiten. Werk aan je zelfvertrouwen. Overloop wat je al bereikt hebt door die kwaliteiten, de successen die je geboekt hebt dank zij die persoonlijke eigenschappen zoals doorzettingsvermogen of creativiteit. Voel dat succesgevoel. Je hebt veel om trots op te zijn.

28- Doe juist datgene wat je een oncomfortabel gevoel geeft. Datgene waar je bang van bent. Dan groei je, dan ga je vooruit. Stretch je comfortzone. De stretch zone wordt uiteindelijk een niewe comfortzone. Vaak zijn dat zakn die anderen ook niet graag doen. Jij neemt alvast dan voorsprong. Oncomfortabel is goed.

29- Wees bewust van je lichaamstaal. Straal een sterke indruk uit zowel naar anderen als naar jezelf. Rechte schouders, voeten stevig op de grond, open houding. Dit maakt je sterk en openminded en geeft je vertrouwen.Volgens de psychologe Amy Cuddy scheiden Power Moves ( krachtige houdingen ) ook automatisch meer testosteron af waardoor je je sterker voelt.

30- Plan je week in detail. Wat eet je? Wanneer sport je? Hoeveel omzet wil je halen? Wie wil je zien en spreken? Leef je eigen agenda en niet die van anderen.

31- Work Hard, Play Hard. Zorg voor voldoende rust en ontspanning en plezier. Lach veel, zoek je vrienden en familie op. De veer kan niet altijd gespannen staan. Door af en toe alles los te laten zal je je des te harder kunnen focussen en er tegenaan gaan om je doelen te bereiken.

32- Onderbreek je routine. Ga eens via een andere weg naar je werk. Doe iets wat je normaal nooit doet. Kijk een een ander soort film dat je gewoon bent. Of lees een boek over een onderwerp dat je niet kent. Stretch en wees nieusgierig. Wees niet bang voor verandering.

33- Las een nieuws dieet in. Nieuws is meestal slecht nieuws dat je onbewust een slechter gevoel geeft. Zeker voor het slapen gaan nieuws kijken is niet zo aan te raden, je onderbewustzijn neemt dit op. Veel slecht nieuws maakt sommige mensen onbewust negatief en moedeloos.

34- Besef dat veel dingen dat je doet je eigen keuzes zijn. Het kan bevrijdend werken. Realiseer dat bij alles dat je denkt, doet en voelt je een keuze hebt. Dit besef zal je weerhouden om in een slachtofferrol te kruipen en het leven te ondergaan. Vermijd slachtofferdenken en neem de regie in handen. Wees een winner. Je hebt de macht om het leven te leiden dat je zelf wil.

35- Maak er een gewoonte van koud te douchen. Het verkwikkend gevoel van een koude douche geeft je een kickstart voor de dag. Niet alleen goed voor je gezondheid, je bloedsomloop wordt gestimuleerd, het is vooral goed voor je gevoel. Het geeft een krachtig gevoel van controle over jezelf. Je voelt je sterk en het werkt positief. En positieve gedachten trekken positieve opportuniteiten aan.

Motivatie is een werkwoord en door er dagelijks aan te werken zal je motivatie ontwikkelen dat je zal helpen om je doelen te bereiken. Een gemotiveerd persoon is sterker, weerbaarder en heeft een mooiere uitstraling. Het maakt je knapper. Iemand zei ooit: ‘motivatie is zoals eten en drinken, je hebt er elke dag wat van nodig’.

Hendrik Hellemans, zaakvoerder van Coachingplanet.be is Trainer en Business Coach in Leiderschapsvaardigheden, People Management en Sales.