Waarom het perfect normaal is dat je dezer dagen slechter slaapt dan anders

Kan jij de laatste tijd ook zo moeilijk de slaap vatten? Maak je geen zorgen, dat ligt niet aan jou, maar aan de tijd van het jaar. In de wintermaanden is het donkerder, waardoor ons bioritme in de war geraakt. Zo vertelt slaapexpert van het UZ Antwerpen Johan Verbraecken aan Het Nieuwsblad.

Slaap jij de laatste tijd ook zo slecht? Dan ben je niet alleen. Tijdens de koude en donkere wintermaanden hebben veel mensen het moeilijker om de slaap te vatten. En dat ligt niet aan koude voeten in bed of de tikkende verwarming. Maar gewoon aan het seizoen.

Hoe donkerder, hoe slechter je slaapt

Het lijkt misschien wat vreemd, maar tijdens de donkerste maanden van het jaar slapen we minder goed. Zo laat Johan Verbraecken, slaapexpert van het UZ Antwerpen weten aan Het Nieuwsblad. "Als je buiten komt, krijg je gigantisch veel licht binnen in vergelijking met binnenblijven. Het verschil is enorm. Maar de voorbije weken waren heel donker, waardoor je sowieso te weinig licht opneemt."

Door de koude en donkere wintermaanden, komen we minder buiten en dat heeft dus een negatieve impact op ons slaapritme. "Mensen moeten voldoende blootgesteld worden aan daglicht voor een goede afstelling van hun biologische klok. Vooral personen die van nature al geen goede slapers zijn, kunnen in deze periode meer moeite ervaren om in te slapen."

Slaaptips

Johan Verbraecken geeft ook een aantal tips om ondanks het donkere weer toch beter te slapen. Zo is het belangrijk om voldoende te bewegen. "Het gure weer en de regen is voor velen niet uitnodigend om aan lichaamsbeweging te doen, maar toch is het belangrijk om voldoende actief te zijn gedurende de dag. Ga een halfuurtje zwemmen of sport thuis op de hometrainer. Lichaamsbeweging genereert ’s nachts meer diepe slaap. Die biedt ook voordelen de dag erna: je voelt je energieker."

Ook is het belangrijk om voor het slapengaan voldoende te ontspannen. "Doe ontspannende dingen zoals yoga of lees een banaal stripverhaal. Het komt erop neer om afleiding te zoeken en niet alleen te blijven met je gedachten. Geef jezelf de kans om tot rust te komen." En jammer voor wie al eens graag een glaasje drinkt voor het slapengaan, maar als je beter wil slapen, mijdt je volgens Johan Verbraecken best alcohol.

Verder zou het ook kunnen helpen om eens goed van bil te gaan voor je gaat slapen. Seks zorgt er namelijk voor dat je je volledig ontspant en even alle stress vergeet. Dus gedaan met piekeren!

Blijf niet liggen

Is het onheil al geschied en lig je wakker in bed, dan is het beter om uit je bed te komen dan te blijven draaien onder de lakens. "Als je later terugkeert, zal je beter doorslapen", zegt Johan Verbraecken. Wordt het slaaptekort echt een probleem, dan ga je er best mee naar de huisarts.

Lees meer