Vliegen we binnenkort (opnieuw) in drie uur tijd naar New York?

Drie uurtjes van België naar New York? 't Zou best kunnen dat dat binnenkort weer de norm wordt in plaats van de acht uur die je er nu over doet. Tenminste, er komt zéker een nieuw vliegtuig dat die snelheden aankan, maar hadden we eigenlijk al niet de Concorde op pensioen gestuurd? 

Een daguitstapje naar New York? Binnenkort zou dat opnieuw mogelijk zijn: waar je nu een uur of acht onderweg bent naar de city where dreams are made of, wordt die tijd meer dan gehalveerd! Dat zou van New York een bestemming als Londen maken: gaan shoppen en terug.

Goed, voetjes terug op de grond (nuja, je snapt ons): het vliegtuig dat NASA besteld heeft bij Lockheed Martin, kan inderdaad sneller vliegen dan het geluid, en da's top. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het meteen ook een passagiersvliegtuig wordt. Het zou best kunnen dat ze bij NASA gewoon op zoek zijn naar een manier om hun personeel sneller van en naar lanceerplatformen en dergelijke te krijgen.

Concorde

Daarbij, het zou niet het eerste vliegtuig zijn, zelfs niet voor gewone stervelingen, dat op drie uur de afstand tussen Zaventem en JFK aflegt. Herinner je je de Concorde nog? Dat vliegtuig vloog ook op drie uur van Charles De Gaulle naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het prijskaartje was wel navenant.

Maar in 2000 crashte een Concorde die van Parijs naar New York zou vliegen op de luchthaven van Le Bourget, nabij Frankrijk. Een stuk titanium op de landingsbaan had tot een onwaarschijnlijke serie problemen geleid, en alle passagiers kwamen om het leven. Toen een jaar later de aanslagen op de Twin Towers in New York gebeurden, cancelden veel mensen hun vlucht. Concorde was toen net weer volledig operationeel, maar kon niet meer winstgevend worden en stopte in 2003 met vluchten.

Tijdswinst

De Concorde vloog zo snel dat hij, door het tijdsverschil, eerder toekwam in New York dan hij in Europa vertrok. Dat is behoorlijk wat tijdswinst als je in de juiste richting vliegt.

't Is dus niet helemaal ondenkbaar dat, als NASA opnieuw een doorstart geeft aan supersonisch vliegen, commerciële vluchten ook weer een mogelijkheid worden. Ook andere maatschappijen zijn er namelijk mee bezig. Dat zou veiliger dan ooit zijn, maar waarschijnlijk nog steeds behoorlijk pricey. Zou jij liever minder betalen, maar een dag kwijt zijn, of sneller vliegen, maar duurder?

Lees meer