Ideetje voor De Lijn: Berlijnse U-Bahn lanceert sneakers die gelden als vervoersbewijs

Wil je met het openbaar vervoer reizen, dan moet je natuurlijk je vervoersbewijs op zak hebben. Maar in Berlijn hebben ze daar nu iets op gevonden. Speciaal voor de 90ste verjaardag van de U-Bahn wordt een limited edition sneaker op de markt gebracht, waarbij een jaarkaart in de schoen zit gestikt. Superhandig!

Het Berlijnse vervoersbedrijf BVG bracht gisteren in samenwerking met Adidas een speciale sneaker op de markt. Op de tong van de schoen zit een officiële jaarkaart voor metro, tram, en bus stevig vast gestikt, zo schrijft de Volkskrant. Kostprijs van de sneakers: 180 euro. Een echt koopje, als je weet dat een jaarabonnement normaal 760 euro kost. Voorwaarde is wel dat je de schoenen effectief aan je voeten draagt, in een doos onder je arm tellen ze niet als vervoersbewijs.

Van de hippe sneakers werden er slechts 500 stuks op de markt gebracht. Een echte limited edition dus. Het design van de schoen werd volledig ontleend aan het interieur van de U-Bahn: zwart en geel, in combinatie met de confettiprint van de stoeltjes.

Geslaagde publiciteitsstunt

Gisteren stonden ze in Berlijn in drommen aan te schuiven voor de twee winkels waar de schoenen verkocht werden. En daarmee vormen de sneakers de zoveel geslaagde publiciteitsstunt van het Hamburgse reclamebureau Jung von Matt. Zo bedacht het bureau in 2015 een rappende conducteur, die viraal ging met zijn nummer 'Ist mir egal'. De boodschap van dat lied: Iedereen is welkom, zolang je je kaartje betaalt.

Voor de samenwerking met het befaamde reclamebureau had de BVG te kampen met een serieus imagoprobleem. Controleurs in burger schrokken er niet voor terug om zwartrijders met fysiek geweld uit het openbaar vervoer te zetten. En ook op het vlak van stiptheid scoorde de BVG slechte punten. Die problemen zijn nog niet weggewerkt, maar het vandalisme werd wel teruggedrongen en dankzij de reclamecampagnes heeft het openbaar vervoer er nu een sympathiek imago. De BVG is cult geworden, en de sneakers passen perfect in die marketingstrategie.

Niet iedereen positief

Toch blijkt niet iedereen opgetogen over de nieuwe publiciteitsstunt. Zo vindt de Frankfurter Allgemeine Zeitung het nogal onhygiënisch als de conducteur straks op zijn knieën moet vervoersbewijzen moet beginnen te controleren. En bij Die Welt vinden ze het dan weer discriminatie voor wie hele grote of hele kleine voeten heeft.

Wij vinden het echter wel een geslaagde stunt. Misschien een ideetje voor De Lijn of de MIVB?

Lees meer