De Tourstart in Brussel organiseren wordt een dure affaire, halen we dat geld er wel uit?

De Tour, de enige wielerwedstrijd die er écht toe doet in de zomer, start volgend jaar in België. Da's een hele eer, maar het is niet gratis. Je betaalt een flinke som geld om al die renners over je zelfgetrokken lijn te laten rijden, maar volgens de organisatie is dat het volledig waard. Prijkt Brussel binnenkort bovenaan op alle reislijstjes en vooral: is dat zoveel geld waard? 

Hoeveel kost dat eigenlijk, de Tour in Brussel laten organiseren? Wel, Brussel betaalt aan de Tourorganisatie vijf miljoen euro voor het voorrecht om de eerste truien van 2019 uit te delen. Volgens Alain Courtois, schepen van Sport in Brussel, komt daar nog zo'n drie miljoen aan organisatiekosten bij. Maar da's veel minder dan je zou betalen voor een reclamecampagne die 190 miljoen mensen bereikt, relativeert hij die kost.

Imago

We kunnen in Brussel wel wat reclame gebruiken, is de redenering achter de organisatie van de Tourstart in de hoofdstad. Na de aanslagen is het imago van Brussel aangetast, en door de Tourstart te organiseren, gooien we dat om, legt Courtois uit aan Het Nieuwsblad. Daar valt iets voor te zeggen: buiten een wielerwedstrijd is de Tour de France natuurlijk één langgerekte reclamespot voor de Belgische velden, wegen en dorpen.

In Luik kunnen ze ervan meespreken. Daar vertrok de Tour in 2012, en dat gaf een stevige boost aan het toerisme. Naar eigen zeggen voelen ze de gevolgen nog steeds: Luik haalde de 'onontdekte pareltjes'-reislijstjes in de Verenigde Staten. Dat wil zeggen dat er niet alleen tijdens de start een hele horde toeristen en wielerliefhebbers naar Luik afzakten, maar ook in de jaren daarna Luik als een bestemming in de markt werd gezet.

Een koopje

Je zou natuurlijk ook gewoon een internationale marketingcampagne op poten kunnen zetten. Maar de Tour mee-organiseren is eigenlijk efficiënter, klinkt het bij de Luikse schepen voor Toerisme Michel Firket. "Een campagne met een dergelijk bereik in 190 landen zal veel meer kosten dan 5 miljoen euro. Als wij een deftige tv-campagne bestellen voor België in enkele omringende regio's in de buurlanden, kost ons dat al snel 800.000 euro." Een koopje, met andere woorden.

Maar is acht miljoen echt de prijs voor een Tourstart? In 2017 organiseerde Frankfurt de Grand Départ. Dat kostte toen ook vijf miljoen euro, en zo'n drie miljoen aan extra kosten. Maar in Utrecht in 2015 liep het prijskaartje op tot een ontstellende 23 miljoen euro. Acht miljoen lijkt dus optimistisch.

Geraardsbergen wint

Waar de Tour ook passeert, dankzij de Brusselse start, is op de Muur in Geraardsbergen. Daar wrijven ze zich alvast in de handjes, want da's helemaal gratis. Ze verwachten er een ware toestroom, want Geraardsbergen is ook al zonder de Tour een walhalla voor de wielertoerist.

Lees meer