Uitbreiding Brussels Airport bedreigt 22 huizen van omwonenden

De uitbreiding van de luchthaven van Zaventem zou weleens 22 gezinnen hun huis kunnen kosten. Uit de plannen die gelekt zijn blijkt namelijk dat er een nieuwe landingsbaan zal komen, die 22 woningen in de dorpen Humelgem en Erps-Kwerps bedreigt. 

De luchthaven van Zaventem zal de komende jaren uitbreiden. Het doel is om van de 23 miljoen reizigers die het nu heeft naar 40 miljoen te gaan tegen 2040 en daarvoor zal de luchthaven dus enorm moeten uitbreiden. De eerste plannen voor die uitbreiding zijn nu gelekt en die beloven slecht nieuws voor een twintigtal inwoners van de aangrenzende dorpen Humelgem en Erps-Kwerps.

Landingsbaan bijna een kilometer langer

Uit de gelekte plannen van het designbureau Arcadis, dat in opdracht van de Brussels Airport Company (BAC) de uitbreiding in kaart bracht, blijkt nu dat de uitbreiding ingrijpende gevolgen zal hebben voor de inwoners van Humelgem (Steenokkerzeel) en Erps-Kwerps (Kortenberg).

In de plannen staan twee verschillende opties. Bij de eerste optie wordt de landingsbaan 25L niet verlengd, maar het is de tweede optie die een bedreiging vormt voor 22 huizen. Bij die optie wordt de landingsbaan 900 meter langer, komt er een extra taxibaan en, om de inwoners van verdere hinder te besparen, een geluidswerende buffer.

"Geluidshinder zal verdubbelen"

Maar die 'geluidswerende buffer' is een maat voor niets, laat Chris Taes (CD&V), burgemeester van Kortenberg, waaronder het dorp Erps-Kwerps valt, weten aan De Standaard.

"Het gaat om een muur die goed vier kilometer lang zal zijn en achttien meter hoog. En desondanks zal de geluidhinder toch nog verdubbelen. Dat wil niemand hier. De luchthaven mag dromen, maar wij zullen er álles aan doen opdat dit plan nooit werkelijkheid wordt. Dit vernietigt de leefbaarheid van Erps-Kwerps, een dorp van 5.000 mensen."

En ook Kurt Ryon (Klaver - N-VA), de burgemeester van Steenokkerzeel, waaronder Humelgem valt, is niet te spreken over de uitbreiding van de luchthaven. "Humelgem mag geen tweede Doel worden. Het kan niet dat wij ons dorp moeten afgeven, zodat de luchthaven de strenge Brusselse geluidsnormen kan omzeilen. Want hoe verder de piste naar het oosten leidt, hoe sneller de vliegtuigen een bocht kunnen maken zonder over Brussel te moeten. Zo omzeilen ze de strenge normen én de boetes."

Geen beslissing

Voorlopig blijft het nog bij plannen, zo laat Anke Fransen, woordvoerster bij Brussels Airport Company (BAC) weten aan De Standaard. "Er is nog geen beslissing. De plannen tonen enkel mogelijke scenario's. De uiteindelijke beslissing zal ook niet door ons, maar door de politieke overheid genomen worden."

De BAC zal woensdag een infosessie organiseren waarop ze de plannen verder zullen toelichten. "We zullen zien wat er daar te vertellen hebben", laat de burgemeester van Steenokkerzeel weten. Maar hij heeft er geen goed oog in. "Ik ben heel ongerust."

Lees meer