We zullen binnenkort misschien een nieuwe brievenbus moeten kopen, want er zijn nieuwe richtlijnen in zicht

Bpost levert tegenwoordig niet alleen brieven maar ook duizenden pakjes. Daarom moeten de regels voor onze brievenbussen, die intussen 10 jaar oud zijn, aangepast worden. Onze bus zou er binnenkort wel eens helemaal anders kunnen uitzien.

Volgens de wet van 2007, toen de e-commerce nog erg klein was en postbodes vooral brieven rond brachten, moet een brievenbus 23 cm lang en 3 cm hoog zijn. Sindsdien doen we aan de lopende band bestellingen bij webwinkels, maar aan onze brievenbus is nog niets veranderd.

Bpost levert volgens de kranten van De Persgroep dagelijks zo’n 175.000 kleine en grote pakjes in ons land. Daarvan kan 17 tot 19 procent bij de eerste poging niet afgeleverd worden omdat er bijvoorbeeld niemand thuis is. Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) wil dat cijfer naar beneden halen.

Brievenbussen worden pakjesboxen

Het BIPT kan zelf geen beslissingen nemen, maar kan wel alle betrokken partijen aanmanen om veranderingen door te voeren. De instantie gaat een “voorstel tot eventuele aanpassing” van het oude Ministerieel Besluit maken. De nieuwe regels moeten “tegemoetkomen aan het sterk wijzigende postale landschap, waar naast een dalende volume van brievenpost een significant stijgende trend zichtbaar is bij de postpakketten”.

Het BIPT vindt dus dat brievenbussen pakjesboxen moeten worden. Het probleem van niet afgeleverde pakketjes zou dan definitief van de baan zijn.

Nog niet voor morgen

Je moet nog niet meteen je prachtige, marmeren brievenbus aan diggelen gaan slaan met een ijzeren staaf, want volgens minister van Telecom en Post Alexander De Croo (Open Vld) zijn de nieuwe regels nog niet voor morgen. “De denkronde moet nog beginnen”, laat hij via zijn woordvoerder weten.

“We vinden het wel al heel goed dat het BIPT in overleg gaat met alle betrokkenen: de producenten, de consumenten, de overheden, de aanbieders. De e-commerce heeft het landschap nu eenmaal gewijzigd. Maar het is te voorbarig om nu al te zeggen dat de opening van de brievenbus groter moet. Dat heeft het BIPT niet gezegd. En het is zeker niet zo dat alle brievenbussen binnenkort verplicht vervangen moeten worden.”

Eerder kondigde De Croo al aan dat we dit jaar allemaal een digitale brievenbus krijgen.

Bpost wijst op veiligheid

De reactie van bpost is vooral afwachtend. “We wisten hier niet van en hopen dat we voor de consultatieronde worden uitgenodigd”, klinkt het daar. “Je kan de opening groter maken, maar de brievenbus moet ook veilig zijn. Je wil geen brievenbus waar je post door iedereen kan uitgehaald worden.”

Bpost doet naar eigen zeggen al veel inspanningen om zoveel mogelijk pakjes bij de eerste poging te leveren: “Ons netwerk biedt nu al heel wat mogelijkheden: 500 pakjesautomaten, 750 postkantoren, 700 postpunten en het Kariboo!-netwerk. We hebben in oktober vorig jaar ook een project opgestart waarbij elke burger zelf op de website kan bepalen waar zijn pakje geleverd wordt: thuis, bij de buren of op een andere veilige plek in de buurt.”

Cijfercode of één grote bus

Bij het BIPT geven ze nu toe dat een brievenbus met grotere opening misschien niet de ideale oplossing is. Er wordt geopteerd voor een cijfercode die de postbodes op de pakjes terugvinden. Een andere mogelijkheid is één grote bus voor een hele wijk of straat. “Zo ver zijn we nog niet. Eerst overleg met alle betrokkenen en dan zal het BIPT de minister een advies geven”, klinkt het.

Lees meer