Cambio, Poppy, ... welke autodelenformule is nu eigenlijk het voordeligst?

Met de komst van Poppy zitten we nu met heel wat autodelenformules in ons land. Maar welke is nu de goedkoopste? Wel, wij zochten het voor je uit.

Cambio

Cambio is natuurlijk de bekendste formule voor autodelen. Daar betaal je voor de bonusoptie, de optie waarbij je gemiddeld tussen de 50 en 300 km per maand rijdt, 535 euro aan instapkosten, 500 euro daarvan krijg je terug wanneer je je abonnement stopzet. Een abonnement kost je maandelijks 8 euro. Indien je via domiciliëring betaalt en je je facturen per mail laat verzenden krijg je een euro korting en betaal je dus maar 7 euro per maand.

Bovenop de abonnementskosten betaal je per uur en per kilometer. Voor een wagen van klasse M (de gemiddelde stadswagen) betaal je tussen 7.00 uur en 23.00 uur 2,10 euro per uur, 's nachts betaal je geen uurprijs. Een dag (24 uur) kost je 25 euro en een week (7 dagen) kost je 145 euro.

Per kilometer betaal je bij cambio voor een wagen van klasse M 0,26 euro per kilometer tot 100 km (inclusief brandstof), vanaf kilometer 101 betaal je 0,22 euro.

Kort:

  • Instapkosten: 535 euro (je krijgt 500 euro terug bij stopzetting)
  • Maandelijkse kosten: 8 euro (7 euro bij domiciliëring)
  • Prijs per uur: 2,10 euro (25 euro voor een dag, 145 euro voor een week)
  • Prijs per kilometer: 0,26 euro, vanaf 101 kilometer 0,22 euro

Partago

Partago is een Gents initiatief waarbij je gebruik kan maken van elektrische wagens. In tegenstelling tot Cambio betaal je bij Partago vooraf en niet per kilometer maar enkel per uur. Het systeem is vergelijkbaar met prepaidkaarten voor je gsm. Je koopt vooraf een bundel van 60 euro en gebruikt die tot hij op is en dan koop je een nieuwe, maar het is voordeliger om meerdere bundels in één keer aan te kopen.

© Screenshot Partago

Tussen 22.00 uur en 7.00 uur geldt een verminderd tarief van 12 minuten per uur. Datzelfde tarief geldt ook wanneer je de wagen vroeger dan gepland terugbrengt.

Kort:

  • Instapkosten: 250 euro (krijg je volledig terug bij stopzetting)
  • Bundel van 10 uur: 60 euro

Bolides

Bolides is beschikbaar in de steden Antwerpen, Leuven en Gent. In de zones die je kan vinden op de kaart in de app vind je de wagens van Bolides binnen wandelafstand. Bolides heeft geen instapkosten, maar wel een startpremie van 3,3 euro, die je aan het begin van je rit betaalt.

Bij Bolides betaal je namelijk 3,3 euro per uur overdag. Tussen 23.00 uur en 7.00 uur betaal je 1,1 euro per uur. Daarbovenop komen de kilometertarieven. Je betaalt 0,33 euro per kilometer tot 100 kilometer. Vanaf 100 kilometer betaal je 0,22 euro.

© Bolides

Kort:

  • Instapkosten: 0 euro
  • Startpremie: 3,3 euro
  • Prijs per uur: 3,3 euro
  • Prijs per kilometer: 0,33 euro, vanaf 101 km 0,22 euro

Poppy

De nieuwste formule voor autodelen is Poppy. Voorlopig is Poppy enkel beschikbaar in Antwerpen, maar het plant ook uit te breiden naar de rest van het land. Bij Poppy betaal je geen instapkosten, geen startpremie, maar betaal je per minuut dat je de wagen gebruikt.

Per minuut betaal je zo 0,33 euro, maar ook wanneer je de wagen geparkeerd hebt, blijf je verder betalen, dan betaal je namelijk 0,10 euro per minuut. Je kan voor 90 euro de wagen voor 24 uur betalen.

Kort:

  • Instapkosten: 0 euro
  • Prijs per minuut: 0,33 euro (geparkeerd: 0,10 euro)
  • Prijs per dag: 90 euro

De test:

Stel dat je 100 kilometer gaat rijden en in totaal 3 uur een wagen nodig hebt. Je rijdt 40 minuten heen, bent dan 1 uur en 40 minuten op je bestemming en rijdt dan weer 40 minuten terug.

Waar ben je dan het voordeligste af? We berekenen de tarieven zonder instapkosten, aangezien je die maar één keer moet betalen.

Cambio: maandtarief 2,33 euro* + 6,3 euro (uurtarief) + 26 euro (kilometertarief) = 34,63 euro.

Partago: 18 euro (prijs voor 3 uur), maar je moet wel een bundel van 60 euro kopen.

Bolides: startpremie 3,3 euro + 9,9 euro (uurtarief) + 33 euro (kilometertarief) = 46,2 euro.

Poppy: 13,2 euro (heenrit) + 10 euro (geparkeerde tijd) + 13,2 euro = 36,4 euro.

Partago komt duidelijk als goedkoopste uit de bus, maar deze formule bestaat enkel in Gent. Bolides is de duurste in deze test, maar geeft je wel het gemak om je wagen eender waar te parkeren (binnen de bepaalde zones).

En ook Poppy en Cambio geven je verschillende extra's. Dus uiteindelijk hangt de keuze van autodeelformule voornamelijk af van wat je voorkeuren zijn. Zo kan je bij Cambio vrijwel overal wagens vinden en moet je bij Partago ook rekenen op een beetje geluk. Aangezien het bedrijf over veel minder wagens beschikt.

* We nemen hier één derde van het maandtarief aangezien we ervan uitgaan dat je zo'n drie keer per maand een wagen gebruikt.

Lees meer