Elon Musk betaalt zichzelf niets tenzij hij deze zware doelstelling haalt

Tesla laat verlies en dat kan echt niet meer. Daarom beloofde Elon Musk aan de aandeelhouders van Tesla het volgende: als zijn bedrijf niet minstens tien keer in waarde stijgt, betaalt hij zichzelf helemaal niets uit. Dure woorden, maar Tesla heeft grote plannen die het tij kunnen doen keren. 

Tesla is één van de bekendste bedrijven ter wereld, Elon Musk wordt al jaren 'visionair' genoemd, maar de man achter het succes van PayPal moet zachtjesaan ook resultaten beginnen voorleggen in de automobielsector. Tesla maakt elektrische wagens, maar moet in die moeilijke markt nog potten breken.

Want ondanks een intern coherent systeem dat ook steeds meer voet aan grond vindt in Europa, en een heel aantal fans die zweren bij Tesla, blijft de autofabrikant een klein bedrijf. Die impact moet nu ook financieel gereflecteerd worden. Dus heeft Musk zichzelf een uitdaging gegeven: hij krijgt geen loon tot hij de waarde van z'n bedrijf vertiendubbeld heeft.

Grote visie, kleine budgetten

Wat wil dat concreet zeggen? Momenteel maakt Tesla zo'n 500 miljoen euro verlies, toch bij het afsluiten van het laatste boekjaar. Maar in termen van aandelen wordt de waarde van het bedrijf geschat op een slordige vijftig miljard euro. Dat is natuurlijk behoorlijk veel geld, maar vervalt in het niets in vergelijking met grote communicatiereuzen zoals Amazon of Google.

Dat wil Musk rechtzetten. Aangezien hij de eindverantwoordelijkheid heeft bij Tesla als CEO, heeft hij zichzelf een tienjarenplan opgesteld, en de raad van bestuur zal hem aan de hand van die targets betalen, of niet. Eén van die doelstellingen is natuurlijk, logisch, winst maken.

Een ander, behoorlijk indrukwekkend doel, is om de winst dus te vertiendubbelen. Daarmee zou Tesla eindelijk met de grote jongens meespelen, maar of dat haalbaar is, zal nog moeten blijken. Toch heeft Tesla in het verleden al bewezen dat ze ambitieus mogen zijn.

Grootste automobielbedrijf

Zo zetten ze zich 2012 ook de doelstelling om de verkoop van hun wagens naar 90.000 exemplaren te verhogen (van een magere 2.000 in 2012). Het werden er geen negentigduizend, maar Tesla werd wel op vijf jaar tijd het automobielbedrijf met de hoogste beurswaarde.

Het niet-uitbetalen van Musk betekent niet dat Tesla niet tevreden is over hun CEO. Vragen over vervangen werden onmiddellijk afgeweerd. "Er is momenteel zeker geen intentie om dat te laten gebeuren", klonk het op de persconferentie.

Andere pistes

Naast wagens is Tesla ook aan het investeren in zonne-energieproductie en batterijen die langer meegaan. In december schakelde Tesla de grootste lithium-ionbatterij aan, in Australië. Tesla bouwde die in honderd dagen, met de belofte dat de batterij gratis zou zijn. Als Musk zijn volgende targets ook zo vlot haalt, houden ze bij de Volkswagens van deze wereld waarschijnlijk hun hart vast.

Arm wordt Musk alleszins niet, los van zijn inkomen is de man volgens Forbes zo'n 21 miljard dollar waard. Een gedeelte daarvan is afkomstig van Tesla-aandelen, maar die blijven netjes waar ze zijn. Honger lijden zal de Space X-visionair dus niet.

Lees meer