Facebook zet privacy-principes online (maar zal dat je ook helpen?)

Zet Facebook echt al je data te koop? Om gebruikers wat meer gerust te stellen én ze wat macht te geven over wat er met hun gegevens gedaan wordt, zette Facebook z'n privacyprincipes online. Die zouden wat klaarheid moeten scheppen, maar of Jan Modaal nu echt al z'n privacy-settings aanzet, blijft nog maar de vraag. 

Facebook is er zich plots van bewust geworden dat "niet alle gebruikers alles willen delen" en het resultaat van die revelatie zijn Facebookprincipes. Die principes zijn de 'regels' die Facebook zou gebruiken om om te gaan met de massieve hoeveelheid persoonlijke gegevens die het bedrijf elke dag binnenkrijgt. Die regels worden nu ook meegedeeld, een move waarvan je zou denken dat Facebook die al eerder had ondernomen.

Vandaag staan de Facebookprincipes online. Je kan ze hier in hun volledigheid vinden, maar eigenlijk staan wij niet te springen van enthousiasme. "We geven je controle over je privacy" klinkt het onder andere, waarmee ze verwijzen naar of je berichten openbaar, met vrienden of een beperkte selectie vrienden deelt. Da's een oude maatregel, maar eentje die veel mensen nog niet kennen, of de publicatie van hun privacyprincipes dat zal veranderen, is twijfelachtig.

Weet waar je aan begint

Verder wordt het interessanter: Facebook belooft dat ze je zullen uitleggen wat ze met je gegevens doen, al lijkt dat eerder een rookgordijn. "We nemen extra uitleg en hulpmiddelen op in dingen op Facebook waarmee mensen dagelijks te maken hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advertenties, die rechtsboven advertentie-instellingen bevatten." Maar die informatie komt dus na de feiten: écht weten waar je aan begint is er dus niet bij.

"Jij bent eigenaar van de gegevens die je deelt op Facebook. Dit houdt in dat jij bepaalt wat je deelt en met wie je iets deelt op Facebook en dat je altijd van gedachten kunt veranderen. Daarom zorgen wij voor hulpmiddelen waarmee je alles wat je plaatst ook weer kunt verwijderen", klinkt het verder nog. "We verwijderen het van je tijdlijn en van onze servers. Bovendien kun je ook je account verwijderen wanneer je maar wilt."

Volledig verwijderen?

Dat laatste is mogelijk niet helemaal waar. Genoeg mensen om hele fora mee vullen, hebben al aangetoond dat het niet zo evident is om je Facebookaccount naar de eeuwige cybergrasvelden te verwijzen. Een wachttijd van veertien dagen, al je secundaire accounts afsluiten, begin er maar eens aan. Nee, 't is duidelijk, Facebook wil dat je bij hen blijft.

"We nemen onze verantwoordelijkheid", is het laatste Facebookprincipe. Met het openbaar maken (of moeten we zeggen, verduidelijken, van de richtlijnen voor privacy op Facebook), lijkt het er wel op. Maar met nieuwe Europese ontwikkelingen op het vlak van online privacy, lijkt het bedrijf met twee miljard gebruikers een doekje voor het bloeden te zoeken.

Uiteindelijk komt het dus hier op neer: wie liever z'n persoonlijke gegevens niet deelt met Facebook, heeft natuurlijk beter geen Facebook-account. Wie dat wel wil, helemaal logisch, checkt best z'n individuele privacy-instellingen.

Lees meer