Vlaamse horecazaken bang voor Tournée Minérale en dus moeten ze creatief zijn in februari ...

Zo’n 27 procent van de horecazaken in Vlaanderen gaat tijdelijk zijn kaart aanpassen voor Tournée Minérale, het initiatief van de Stichting tegen Kanker en De DrugLijn om in februari geen alcohol te drinken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) op vraag van bovenstaande initiatiefnemers van Tournée Minérale.

“Vorig jaar was de horeca namelijk niet erg opgezet met deze actie”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in de kranten van De Persgroep. “Vooral omdat ze als een volslagen verrassing kwam."

Door het succes van Tournée Minérale heeft toen zo’n 40 procent van de Vlaamse horecazaken gemiddeld 10 procent minder verdiend. “Daarom zijn we rond de tafel gaan zitten met de organisatoren om na te gaan hoe we de horeca tijdens deze maand extra kunnen helpen", zegt Mattheeuws.

254 horecazaken doen mee

Uit de enquête blijkt dat 254 Vlaamse horecazaken inspelen op Tournée Minérale door alcoholvrije cocktails aan te bieden. Ook fruitwaters en alcoholvrije wijnen en bieren worden prominenter in de kijker gezet. NSZ raadt cafés en restaurants aan om de alternatieven duidelijk te melden in de zaak zelf, op de website en via sociale media. In plaats van verliezen, zou Tournée Minérale voor hen zo weleens extra klanten en omzet kunnen betekenen.

NSZ vraagt brouwers en drankenhandelaars ook om zich flexibel op te stellen. Horecazaken hebben vaak namelijk verplichte, vaste volumeafname van bepaalde dranken.

Maar als er, net als vorig jaar, meer dan honderdduizend Vlamingen in februari geen alcohol drinken, zal de consumptie van bier, wijn en sterkedrank in de horeca ongetwijfeld dalen.

Enkele voorbeelden van alcoholvrije kaarten:

© axxess

© brasserie De Post

© restaurant Arno

© cuba libre

© Brasserie Lillebroeck

Lees meer