Verdient Skadoodle meer dan Wout Van Aert?!

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

In Boston trok Cloud9 de ELeague Major naar zich toe, dit tegen torenhoge favoriet Faze Clan. De uitverkochte Agganis Arena ging helemaal uit zijn dak voor het Amerikaanse Cloud9, dat optimaal profiteerde van de sfeer die het thuispubliek creëerde. Zij zijn het eerste Noord-Amerikaanse team dat succes boekt in een van de uiterst competitieve Counter Strike Major tornooien. Dit succes levert Tyler "Skadoodle" Latham, Will "RUSH" Wierzba, Jake "Stewie2K" Yip, Tarik "tarik" Celik en Timothy "autimatic" Ta alvast een cheque op van 500.000 dollar! Verliezend finalist Faze Clan kreeg als troostprijs nog zo’n 150.000 dollar mee.

Als u géén gamer bent of een van uw geliefden is geen gamer, zegt de bovenstaande intro u waarschijnlijk weinig tot niks. Toch had het best een bericht kunnen zijn in de sportkatern van uw krant afgelopen maandag. Want de overwinning van Cloud9 zondag is nieuws van in de Verenigde Staten tot Rusland, China, Japen en zelfs Nieuw-Zeeland toe! Nieuws dat eveneens werd opgepikt door Dailymail, ESPN, … Deze finale ging dan ook niet onopgemerkt voorbij. Voor het eerst zagen we echte tv-deals zoals met TBS/TNT in Amerika en Viceland in België en Nederland. Er is dan ook een groot publiek voor deze sport. Zo werden de online streams, gehost via Twitch, op hun piekmoment zo’n 1.847.643 maal bekeken. Kijkcijfers die nog aangevuld moeten worden met deze van tv en de in-game kijkers, naar verluidt op piekmomenten zo’n 1.300.000 viewers.

© HLTV.org

Mastodonten uit entertainmentindustrie roeren zich!

Dat achter deze kijkcijfers meestal jongeren schuilgaan, die nog nauwelijks via de reguliere media te bereiken zijn, maakt E-Sport des te interessanter. Het mag dan ook geen verrassing heten dat deze ELeague in handen is van twee machtige bedrijven als Turner Broadcasting en WME/IMG.

Om dit even te duiden: Turner Broadcasting heeft naast de ELeague ook nog CNN, Cartoon Netwerk, Boomerang, TruTV, TBS, TNT als merken en heeft participatie in o.a. Hulu (een tegenhanger van Netflix), Studio T, Turner Private Networks, Williams Street, iStreamPlanet en Cartoon Network Studio.

WME/IMG is op zijn beurt een enorm groot managementkantoor, een zogenaamd 'agency'. Ze vertegenwoordigen en managen artiesten zoals Christian Bale, Jessica Biel, Brie Larson, Jude Law, Mark Wahlberg, sportfederaties zoals de NFL, NHL, schrijvers, ? Daarnaast bezitten ze ook zaken als de Ultimate Fighting Championship (UFC), Professional Bull Riders (PBR) en Miss Universe. Kortom een grote vis in de entertainmentindustrie.

Dat twee bedrijven actief in de entertainmentsector hun krachten bundelen om iets te doen in de E-Sport wereld, zegt veel over het potentieel dat beide deze sport toedichten. Waar veel sporten moeite hebben om hun publiek te blijven boeien, bleef de ADHD-generatie gisteren meer dan vier uur geboeid voor zijn scherm klevend. Kijken naar hun helden, die voor deze generatie niet op motoren hun leveren riskeren en ook niet op fietsen hun ziel uit hun lichaam trappen. Hun helden zitten op bureaustoelen, met de focus van een arend en de reactiesnelheid van een cobra.

 

E-Sport als richting op topsportschool?

Als we kijken, merken we dat niet enkel Counter-Strike boomt, een spel waarin vorig jaar meer dan 19 miljoen dollar werd verdeeld aan prijzengeld alleen. Daarmee doet CS:GO het iets beter dan League of Legends (LOL) die in 2017 zo’n 12 miljoen aan prijzengeld verdeelde aan hun deelnemers. Beide is echter klein bier met DOTA2 met hun 38 miljoen dollar.

Tel daarbij nog een game als FIFA dat steeds meer bijval krijgt uit de echte voetbalwereld met o.a. nationale competities, tv-samenvattingen en professionele voetbalclubs die E-Sporters contracteren om hun te vertegenwoordigen in de digitale wereld. Evenals Rocket League, Hearthstone: Heroes of WarCraft, Overwatch en toekomstige E-Sport game PlayerUnknown’s Battlegrounds en dan kun je praten over een mooie basis voor een E-Sport richting in één van de topsportscholen die ons Vlaanderen kent.

Als we aankijken dat we in deze topsportscholen toestaan dat jongeren hun droom najagen in sporten, die hen naast de weg naar een kapot lichaam ook de route naar armoede tonen. Dan moeten we durven de klik maken, dat jongeren naast hun schoolwerk ook de kans krijgen om 6 tot 8 uur te trainen in hun E-Sport game naar keuze. In een omgeving waar trainers hen niet enkel begeleiden bij schoolwerk, maar ook bij het mentaal en fysiek gezond blijven. Want deze beide elementen zijn uiterst belangrijk in het najagen van succes. Het competitief beoefenen van LOL of CS:GO is in dat opzicht in feite niet zoveel anders als schaken of snooker.

© HLTV.org

Er is meer dan prijzengeld alleen!

In bovenstaand stuk praten we voornamelijk over prijzengeld, deels omdat deze gegevens openbaar zijn en zo makkelijk op te snorren. Toch willen we ook nog even meegeven dat de meeste topteams ook lucratieve sponsordeals hebben, net omdat bedrijven op die manier onbereikbare jongeren kunnen bereiken. Zo zien we bij Cloud9 dat HTC één van hun sponsoren is. Deze ELeague Major zagen we ook Audi zijn intreden maken bij de E-Sport sponsors. Het Duitse wagenmerk sloeg de handen in elkaar slagen met het Deense team Astralis. Dit team had eveneens een deal met Jack & Jones. En zo lijkt het dat het E-Sport gebeuren langzaam van zijn nerdy en obscuur imago van zich afschudt.