Doe jij mee aan tournée minérale? Congratulations, you have been fooled!

D-Day voor heel wat Vlamingen: vandaag start tournée minérale! En velen menen het serieus: weddenschappen worden afgesloten, cafébezoeken ingeruild voor home parties, iedereen wordt aangespoord via social media, radio, televisie ... Mooi, dat Weight Watchersgewijs samen ‘afzien’ om collectief te detoxen. Maar nog veel mooier voor de grote bedrijven.

Een reminder: tournée minérale werd enkele jaren geleden in het leven geroepen mede ondersteund door de Stichting Tegen Kanker en De Druglijn met als doel ons te doen inzien hoe alcohol eigenlijk ingeburgerd is in ons dagelijks leven. Te ingeburgerd. Want alcohol is een drug die het lichaam meer kwaad doet dan goed. Die verslavend werkt en bij overmatig gebruik dodelijk kan zijn, ook voor jouw sociale leven by the way.

Door elkaar samen aan te sporen een maand alcohol te bannen, en elkaar niet te verleiden, zouden we zélf aan den lijve onderwinden hoe ons leven en lichaam (in positieve) zin verandert zonder alcohol. Een initiatief waar niemand iets tegen kan hebben.

Platte comerce

Maar wat enkele jaren geleden dus begon als een positieve bewustwordingscampagne, is nu de zoveelste maand zonder op rij … en gewoon big business geworden. Pure (lees: platte) commerce. Een voorbijrijdende kar waar officieel al meer dan 93.000 mensen zijn opgesprongen, waaronder zeer veel bekende namen zoals InBev, the Coca-Cola company, basic-fit, Spa, Alken Maes. Of is het jou nog niet opgevallen hoeveel merken na Jupiler NA in aanloop een alcoholvrije versie op de markt hebben gebracht: Jupiler 0,0, Carlsberg 0.0%, Gran Baron cava zonder alcohol … Met als topper: Vedett extra water oftewel een bierblikje gevuld met… water.

Ook vliegen de kortingsbonnen en promoties voor alcoholvrij drankjes ons naar de oren. En mocht je het écht niet gezien hebben, zal de plaatselijke supermarkt er ons wel attent op maken: in hun wekelijkse folder, of met een speciaal opgezette 0,0%-stand en in het ergste geval een hele rayon. Even moeten de vegans wijken, want dit brengt meer op. Je zou kunnen denken: mooi dat mijn winkel meedoet, leuk die kortingsbonnen en gratis blikjes… mooi dat iedereen het ons makkelijker wil maken… Toch?

Geen tweede keer ...

Nee, alle grote retailers, merken, drankenmerken denken aan het positieve imago dat zo’n campagne ‘ondersteunen’ met zich meebrengt. Maar nog meer aan hun portemonnee. Want 100.000 man die samen een maand niet drinken; niet alleen de cafébazen en restaurateurs voelen dat, ook de grote spelers. Vorig jaar deelde iedereen in de financiële klappen. Want de Belg drinkt graag en veel,… En dat geen tweede keer meer.

De slimme ‘Tournée Minéraler’ is er dus één die het bewust écht doet voor zijn lichaam en geest. Los van groepsdruk of getrek en gesleur van de grote bedrijven.

Lees meer