We gebruiken Facebook steeds minder, maar dat is goed nieuws volgens Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg heeft de kwartaalcijfers van Facebook bekend gemaakt en daaruit blijkt dat we minder lang op het sociale medium zitten. Mensen spenderen gemiddeld 5 procent minder tijd op Facebook dan in het kwartaal ervoor, maar volgens de CEO is dat helemaal geen slecht nieuws.

50 miljoen uur per dag zitten we met zijn allen minder op Facebook. Dat is de conclusie van de kwartaalcijfers die Mark Zuckerberg gisteren presenteerde. Dat is 5 procent minder dan ervoor en komt per gebruiker neer op net iets meer dan 2 minuten die we per dag minder op het sociale netwerk zitten.

Voor het eerst is het aantal gebruikers in de Verenigde Staten zelfs gedaald. Toch blijft Facebook enorm populair. 1,4 miljard gebruikers zijn dagelijks actief op de site of applicatie. De reclame-inkomsten blijven dan ook hoog, heel hoog en bij Mark Zuckerberg valt geen paniek te bespeuren.

"Betekenisvolle connectie tussen mensen"

"2017 was een sterk jaar voor Facebook, maar het was geen makkelijk jaar", zegt de CEO, waarmee hij verwijst naar de vele kritiek die ze afgelopen jaar kregen. Facebook zou verkiezingen hebben beïnvloed met advertenties, kende issues met privacy en liet extremistische video's te lang online staan.

De ambities voor 2018 zijn dan ook groot. "In 2018 willen we ervoor zorgen dat Facebook niet alleen leuk is om te gebruiken, maar ook goed is voor de samenleving", zegt Zuckerberg. "Dat gaan we doen door betekenisvolle connecties tussen mensen aan te moedigen in plaats van passieve consumptie van inhoud."

Klinkt nobel, maar geloof dat maar niet

Facebook liet eerder al weten hoe het die verandering in de praktijk wil doorvoeren. Je zal in je tijdlijn minder viral video's of posts van pagina's zien en meer berichten van vrienden. Nieuwsberichten in je tijdlijn zullen alleen nog van betrouwbare nieuwssites komen en het zijn de gebruikers zelf die zullen bepalen welke sites dat zijn volgens hen.

Dat klinkt allemaal heel nobel, maar natuurlijk blijft Facebook een commercieel bedrijf en zit er dus vooral een financiële logica achter. Adverteerders die toch nog die, meer dan een miljard, Facebook-gebruikers willen bereiken zullen meer moeten betalen. En door fake news te weren, vermijdt Zuckerberg dat de overheid zich te veel begint te moeien met zijn site.

Lees hier de boodschap van Mark Zuckerberg, CEO van Facebook

Lees meer