Drink je geen koemelk? Dit alternatief is het voedzaamst

Drink jij geen koemelk meer, maar ben je overgeschakeld naar een alternatief? Dan is het zeker niet onbelangrijk om te weten welke plantaardige alternatieven voedzamer zijn. Dit zegt een recente studie aan de Canadese McGill universiteit. 

Er zijn heel veel mensen die geen koemelk meer drinken, maar eerder grijpen naar plantaardige melk zoals soja-, amandel-, kokos- of rijstmelk. De McGill universiteit heeft deze vier populaire plantaardige alternatieven vergeleken met elkaar, om te zien welke het voedzaamst is.

Voor de studie hebben de wetenschappers ongezoete porties van 240 milliliter geanalyseerd. Volgens de onderzoekers blijft koemelk de gezondste melk. Het heeft wel veel calorieën, maar bevat ook veel eiwitten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. En hoe zit het dan met de plantaardige alternatieven?

Sojamelk

Sojamelk wordt al 40 jaar gebruikt als alternatief op koemelk en blijkbaar niet onterecht. Het onderzoek spreekt van "het meest gebalanceerde voedingsprofiel". In soja zitten bepaalde stoffen die gezondheidsvoordelen bieden. Zo bevat sojamelk bijvoorbeeld anti-kankerverwekkende stoffen.

Het lastige aan sojamelk is dan wel de aanwezigheid van anti-nutriënten. Die zorgen ervoor dat de opname van andere voedingsstoffen moeilijker verloopt en ook de vertering.

Maar als je fan bent van de overheersende boonsmaak van sojamelk, zeker blijven drinken.

Geen boonsmaak, maar wel minder goed

Rijstmelk heeft een lekkere zoete smaak, maar jammer genoeg weinig voedingsstoffen. Mensen die allergisch zijn aan sojabonen of amandelen kunnen rekenen op rijstmelk. Maar deze melk heeft dan weer heel veel koolhydraten en wordt ook nog eens moeilijk verteerd.

Volgens het onderzoek zou amandelmelk weinig calorieën hebben, maar ook weinig essentiële voedingsstoffen bevatten. Doordat amandelen enkelvoudige onverzadigde vetzuren bevatten, kan amandelmelk helpen bij gewichtsverlies.

En kokosmelk?

Bij kokosmelk zit het een beetje anders. De melk bevat eigenlijk weinig eiwitten en heeft ook weinig calorieën. Maar de aanwezige calorieën komen dan wel weer uit vet.

Als je je kokosmelk twee maanden bewaart, kan de voedingswaarde zelfs al afnemen. Dus drink die melk maar snel op, anders heb je er helemaal niets aan.

Hieronder vind je een schema met meer details:

© mcgill

Lees meer