Ironie: Netflix en co hebben vannacht miljoenen uitgegeven aan reclamespots, ... om televisie kapot te maken

NBC heeft vannacht tijdens de Super Bowl veel geld verdiend aan reclamespots voor Netflix, Amazon, HBO en Hulu. Alleen zijn dat natuurlijk allemaal betaalzenders die het televisielandschap helemaal aan het hertekenen zijn. Traditionele zenders staan daardoor onder druk. Helpt NBC op deze manier dan niet om sneller z'n eigen graf te graven?

Vijf miljoen dollar heeft Netflix betaald voor één reclamespotje tijdens het best bekeken tv-moment van het jaar in de VS. In dat spotje riepen ze mensen op om te kijken naar een sequel op Cloverfield die uit het niets leek te komen. Hulu focuste dan weer op een andere serie waar veel van verwacht wordt: Castle Rock. Bij Amazon was het Jack Ryan, en HBO loste een indrukwekkende trailer voor het tweede seizoen van Westworld. Het was overigens al twintig jaar geleden dat HBO nog eens een reclamespotje kocht tijdens de Super Bowl.

Het doel van die series: mensen laten streamen, en zo eigenlijk de klassieke televisie kapot maken. Het klinkt hard, maar dat is wat er nu al enkele jaren aan het gebeuren is. Overal wordt het moeilijker voor tv-zenders om kijkcijfers te scoren, aangezien mensen liever kijken naar wat ze willen en wanneer ze dat willen. Op die trend inspelen kan het proces misschien wat vertragen, maar een klassieke zender kan niet zomaar mee in dat nieuwe model.

20 miljoen dollar

Ironisch is het dan dat die nieuwe spelers allemaal gebruik hebben gemaakt van het klassieke tv-kanaal, om zo nog meer kijkers te overtuigen om te beginnen streamen. Liefst 20 miljoen dollar heeft NBC van streamingzenders gekregen vannacht. NBC heeft natuurlijk ook zelf reclame gemaakt voor z'n shows, zoals voor This is us en voor de komende Olympische Winterspelen.

Maar is de zender niet bezig z'n eigen graf te delven? Bij Hulu valt het nog te begrijpen, omdat daar heel wat spelers bij betrokken zijn, en NBC ook zelf een aandeel heeft in die betaalzender. Het blijft echter vreemd. Vergelijk het met de Vlaamse televisie: hoe raar zou het zijn als je vanavond tijdens de onderbreking van Blind Getrouwd plots reclame ziet voor een nieuwe Netflix-serie die je vanaf deze week kunt streamen?

NBC lijkt nog snel een aardig centje te willen verdienen aan z'n opvolgers. Nu het nog kan, want het valt dit jaar op dat ook de Super Bowl te lijden gaat hebben onder de terugval van de klassieke televisie. Zo zullen er gisteren nog wel een pak kijkers geweest zijn, maar over het hele seizoen gaan de kijkcijfers van sportwedstrijden zoals de NFL achteruit. NBC heeft voor de Amerikaanse markt nog 7,75 miljard dollar geïnvesteerd om de Olympische Spelen tot in 2032 te mogen blijven uitzenden. Maar het is de vraag of ze daar op termijn niet van zullen willen terugkeren.

Vlaanderen

Netflix zal de investering voor die reclamespot alvast niet gevoeld hebben. Vorig jaar betaalde wereldwijd 1 op 75 mensen al om naar Netflix te kijken. Recente cijfers van Digimeter voor de Vlaamse markt tonen dat nog maar 23,2 procent van de twintigers - het begeerde publiek voor tv-zenders - live naar televisie kijkt. Bovendien zou bijna één Vlaming op vier al een abonnement op Netflix hebben.

Amazon doet voorlopig weinig moeite om een grote speler te worden op een Belgische markt, maar stiekem hopen we dat Hulu z'n weg naar ons land nog wel zal vinden. Die zender won overigens de belangrijkste Emmy vorig jaar met The Handmaid's Tale, nog een veeg teken aan de wand.

Voeg daar nog eens spelers zoals Disney en Apple aan toe, die allemaal grote plannen hebben om te scoren op de televisiemarkt, en het wordt nog moeilijker voor tv-zenders om te overleven. Of de strategie van NBC dan de juiste is? Op die vraag bestaat geen antwoord. De één zijn dood ...

Lees meer