Energiebedrijf in Canada investeert in zelfrijdende vrachtwagens, maar moet wel 400 chauffeurs laten gaan 

Het grootste energiebedrijf van Canada maakt een drastische verandering waardoor heel wat banen geschrapt worden. Suncor, de grootste oliemaatschappij van het land, wil honderdvijftig zelfrijdende vrachtwagens aankopen. Hierdoor zullen vierhonderd chauffeurs op straat staan. Suncor voorziet wel een oplossing voor de chauffeurs. 

In totaal worden bij de truckbestuurders vijfhonderd banen geschrapt, maar tegelijkertijd worden honderd nieuwe functies gecreëerd. Suncor is de eerste ontwikkelaar van teerzanden die op zelfrijdende technologie overstapt.

Op dit ogenblik zet het concern op een werf in Alberta al negen autonome trucks in om allerlei bouwmaterialen te verplaatsen. Suncor is volgens het persbureau Reuters één van de eerste Canadese ondernemingen die op zelfrijdende technologie overstapt.

24 uur operationeel

Het Canadese concern heeft de voorbije jaren al een aantal proeven met zelfrijdende trucks, geleverd door de Japanse fabrikant Komatsu, uitgevoerd. De volgende zes jaar zal geleidelijk een vloot van meer dan honderdvijftig zelfrijdende trucks worden uitgebouwd.

Gestart wordt met de mijn van North Steepbank ten noorden van Fort McMurray. Mark Little, chief operating officer van Suncor, merkt op dat de zelfrijdende trucks een aantal belangrijke voordelen bieden.

“De vrachtwagens kunnen vierentwintig uur per dag operationeel kunnen blijven,” aldus Little. “Er moet alleen gestopt worden om nieuwe brandstof op te slaan. Bovendien zal de levensduur van de banden met 40 procent kunnen worden verlengd. "

"Er kan immers minder bandenslijtage worden verwacht, aangezien het voertuig niet onderhevig zal zijn aan de plotse acceleraties en stuurcorrecties die bij een menselijke chauffeur onvermijdelijk zijn. Op die manier zal de zelfrijdende truck niet alleen de operationele kosten reduceren, maar ook de algemene veiligheid op de werven verbeteren.”

Little beloofde verder dat de getroffen chauffeurs een aantal trainingsprogramma’s zullen aangeboden krijgen, zodat ze in een andere functie bij het bedrijf kunnen blijven.

Investering

Voor de aankoop van één zelfrijdende werfwagen moet een budget van 5 miljoen dollar worden voorzien. Daarnaast moet ook geïnvesteerd worden in omkaderende technologie voor onder meer de detectie en ontwijking van obstakels.

Tien jaar geleden werd een eerste zelfrijdende truck van Komatsu geïntroduceerd in een kopermijn van Codelco in Chili. Momenteel heeft Komatsu naar eigen zeggen meer dan honderd zelfrijdende werfvoertuigen bij Codelco in Chili, Suncor in Canada en vier ijzerertsmijnen van Rio Tinto in Australië.

Rio Tinto maakte recent nog gewag van een cruciale mijlpaal, waarbij de zelfrijdende trucks inmiddels één miljard ton materiaal zonder enig ongeval met lichamelijk letsel hebben verplaatst.

Rio Tinto bestuurt de zelfrijdende trucks in zijn mijnen van Pilbara vanuit het operationeel hoofdkwartier in Perth, dat ongeveer 1.200 kilometer zuidelijker is gelegen. Suncor zal volgens Little echter gebruik maken van lokale controlekamers die op de mijnsites worden geïnstalleerd.

Lees meer