Waarom 'De Luizenmoeder' alle Nederlandse kijkcijferrecords verpulvert

In Nederland is iedereen gebeten door de komische reeks 'De Luizenmoeder'. Afgelopen zondag hebben zo'n 3,5 miljoen mensen afgestemd naar de Nederlandse zender NPO3 om te kijken naar de hitserie. Maar waar gaat de reeks over en waarom heeft het zo veel succes? 

Op zondagavond keken ongeveer 3,5 miljoen mensen naar de vierde aflevering van de serie De Luizenmoeder. De serie zorgde voor een kijkcijferrecord voor de NPO 3 en Nederland 3 over de afgelopen twintig jaar.

Trapje naar boven

Elke week trekt De Luizenmoeder meer kijkers aan. Voor de eerste aflevering gingen zo'n 750.000 kijkers voor de tv zitten, bij de tweede aflevering telde het aantal kijkers 1,4 miljoen en bij aflevering 3 stond de teller op 2,4 miljoen. Er zijn ook heel wat mensen die het programma later nog bekijken, waardoor het aantal kijkers van vorige week uiteindelijk op 3,5 miljoen stond.

We kunnen niet anders dan toegeven dat De Luizenmoeder grappig is. We zouden het zelfs niet zo erg vinden als de reeks ook bij ons in België een hit wordt, want die kans zit er dik in. Ondertussen heeft productiehuis Lecter Media, dat we kennen van Groeten Uit ... en Project Axel, al rechten gekocht voor een Vlaamse versie van de reeks. Het is nog niet bekend voor welke zender de serie zal gemaakt worden. Maar om eerlijk te zijn, kunnen wij echt niet wachten.

Iedereen herkent zich in De Luizenmoeder

Op school heerst er blijkbaar een hiërarchie en alle moeders hebben een hele weg te gaan naar de top. "Als je nieuw bent moet je echt toch van onderaan beginnen", klinkt het in de serie. De komische reeks speelt zich ook af op een basisschool. De kijker wordt geconfronteerd met allerlei absurde situaties die erg herkenbaar zijn voor iedereen, en niet alleen moeders of leerkrachten. In de serie komen verschillende personages aan bod in de meest gekke omstandigheden.

De zwarte humor en weinig politieke correctheid zorgen ervoor dat de reeks populair is. "De serie steekt de draak met de microkosmos van het schoolplein die elke ouder in Vlaanderen meteen zal herkennen: ouders die elkaar de loef afsteken, de sullige directeur die geen beslissingen durft nemen, enzovoort", zegt Peter Vandermeersch, hoofdredacteur bij NRC Handelsblad, op Radio 1. "Alles waar Nederland zó met worstelt ... Het zwartepietendebat, de moslimintegratie, hiërarchische verhoudingen, daar wordt mee gespot." De programmamakers kunnen duidelijk lachen met de problemen en steken al deze kwesties in een hilarische serie.

Tweede seizoen

De Luizenmoeder is een hype waar veel kijkers aan verknocht zijn. De Nederlandse publieke omroep liet via Twitter weten dat ze niet anders kunnen dan een tweede seizoen te maken.

Bekijk hieronder enkele fragmenten uit de serie:

 

"Je mag niet etnisch profileren."

 

"Het is niet raar om drie papa's te hebben, alleen maar bijzonder."

 

Turkse pizza's voor de moslims:

 

En de trailer:

 

Lees meer