Gedaan met ‘flikken’, daar is Robocop!

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Ford werkt aan autonome politiewagens, Singapore aan Robot-Agenten. Politie Antwerpen innoveert met rijdende commissariaten. De Politie staat niet stil. 

Begin dit jaar heeft Ford een patent toegekend gekregen voor een autonome (zelfrijdende) politiewagen. De wagen werkt in duo met een politieagent of op zichzelf en is in staat om zelf te beslissen of een verkeersovertreding werd begaan en kan daar gepast op reageren.

De wagen zal vol sensoren zitten die de agent ondersteunen om de juiste vaststellingen te doen. De overtreding is meteen ook vastgelegd, als bewijs.

Deze illustratie (uit het patent overgenomen) beschrijft hoe de autonome politiewagen zou communiceren met de overtredende wagen.

Het is een patent van Ford, maar dat betekent nog niet dat ze effectief van plan zijn om er echt aan te beginnen. En toch is het niet meer zo ver van ons af. Gelijkaardige technologie wordt vandaag reeds gebruikt of getest in Dubai en Singapore.

Vorig jaar kondigde Dubai aan een fleet van zelfrijdende politiewagens te willen inzetten, in staat om mensen te scannen en te identificeren.

Bij voorkeur zouden de wagens autonoom opereren. Jawel, patrouilleren doorheen de stad, zonder agent, gebruikmakend van biometerische software. De aanwezigheid van de autonome politiewagens zou ? zo hoopt de overheid ? genoeg zijn om misdaad af te schrikken.

De wagens werken in combinatie met een drone die een achtervolging kan voortzetten vanuit de lucht en informatie doorspelen aan het commandocentrum.

OTSAW Digital, een bedrijf uit Singapore, zal de veiligheidsrobotten (de O-R3) maken, specifiek voor in de stad. De O-R3 is uitgerust met laserscanner, thermische camera?s, HD camera?s. Voor navigatie gebruikt het GPS en Lidar.

(Lidar is een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen. De techniek is vergelijkbaar met radar, dat echter radiogolven gebruikt in plaats van licht).

Daarnaast beschikt de O-R3 over software voor gezichts- en nummerplaatherkenning. De veiligheidsrobotten werken geheel autonoom maar kunnen op elk moment daar een agent overgenomen worden.

Dubai wil op termijn haar politiemacht met 25 procent versterken door de toevoeging van dit soort robotten. Het zou niet de bedoeling zijn om mensen te vervangen.

Mei 2017 introduceerde Dubai haar eerste robot-agent. Je zal bij de robot-agent misdaden kunnen melden, boetes betalen. Via de touchscreen kun je informatie krijgen, handig voor toeristen. Het spreekt vandaag Arabisch en Engels, maar zou ook Russisch, Chinees, Frans en Spaans toegevoegd gaan krijgen. De robot verzamelt info over zijn omgeving en staat in contact met een commandocentrum.

Tegen 2030 willen ze een volledig politiekantoor onbemand kunnen uitrusten met robotica. Niet om mensen te vervangen, maar als extra aanwezigheid. Ze kunnen dan de menselijke agenten inzetten op andere plaatsen, waar ze meer nodig zijn.

Gedaan met “flikken” te roepen, Robocop is daar!

In België zijn we nog lang niet op dat niveau. Al staat ook hier de innovatie niet stil. De tijd van PV’tjes uitschrijven ‘op den buro‘, na een werkdag op het terrein, lijkt gedaan.

Antwerpen is in Europa koploper met haar politiecombi’s van de toekomst.

Ze zien er niet anders uit maar binnenin zijn ze uitgerust als heus secretariaat. Het zijn eigenlijk kleine commissariaten op vier wielen. Agenten kunnen hun PV’s gewoon op hun smartphone maken en de burger meteen een PV-nummer meegeven.

Ze gebruiken de in eigen beheer ontwikkelde app Focus, die onmiddellijk alle databanken kan raadplegen en realtime incidenten volgen. Omdat het in eigen beheer werd ontwikkeld zou het extra veilig zijn tegenover bijvoorbeeld hackers.

Het Antwerpse korps is het eerste van Europa dat zo verregaand gedigitaliseerd is. Dit komt met een prijskaartje van € 100.000 per combi.

Burgemeester Bart De Wever (N-VA) gaat er voluit voor en ondertussen rijden er dag en nacht al 54 rond.

De volgende stap? ‘Drones’. Perfect bij achtervolgingen of om events te begeleiden of rampen in te schatten. Dat drones levens kunnen redden, kun je hier lezen.

De politie moet dicht bij de burger staan; dankzij deze digitalisering staat voortaan het hele commissariaat bij jou op de oprit.

Steven Dupont