Grootste krant van Brazilië stopt met Facebook ondanks 5,9 miljoen volgers

De grootste krant van Brazilië, de Folha de S. Paolo, stopt met het publiceren van haar artikels op Facebook. De krant houdt zijn Facebookpagina met bijna 6 miljoen volgers wel open, maar zal er geen nieuwe artikels meer op plaatsen. Lezers die stukken van de Folha willen delen moeten dat voortaan via hun persoonlijk account doen. 

De beslissing volgt op de aankondiging van Facebook vorige maand om nieuws minder zichtbaarheid te geven in de nieuwsfeed. Volgens de krant zal die beslissing enkel de promotie van ‘fake news’ verder in de hand werken. De Folha heeft nochtans 5,9 miljoen volgers op het sociale netwerk.

"Facebook is vijandig gebied voor kwaliteitsjournalistiek"

“De nadelen van Facebook om informatie tot bij lezers te krijgen zijn overduidelijk geworden, nadat beslist werd om professionele journalistiek minder zichtbaarheid te geven en de poort te openen voor ‘fake news’. Facebook is nu een vijandig gebied voor wie kwaliteitsjournalistiek biedt”, schrijft de krant in een verklaring.

De krant deed tussen oktober en januari een onderzoek en analyseerde daarbij de interacties tussen Facebook en 21 sites die ‘fake news’ publiceren en 51 sites met ‘professionele journalistiek’. Wat bleek? Terwijl de interacties met fake news verdrievoudigden, daalden de interacties met de professionele nieuwssites met 17%. De interacties met fake news daalden wel lichtjes in januari, nadat Facebook zijn algoritme had aangepast.

Het aantal lezers dat de artikels van de Folha de S. Paulo via Facebook krijgt is ondertussen gedaald tot 24%, vergeleken met 39% een jaar geleden.

“Facebook verandert van businessmodel. Wie zijn artikels zichtbaarheid wil geven, moet daarvoor betalen,” aldus nog de uitgever.

Kranten willen eigen, geen Facebook-abonnees

Volgens analisten schuift Folha op in de richting van een nieuw medialandschap, waarin kranten steeds meer op abonnementenverkoop gaan rekenen. Eerder deze week raakte bekend dat de New York Times voor het eerst in de geschiedenis 1 miljard dollar aan abonnementsgeld heeft binnengehaald. De bekendste krant ter wereld haalt nu 60% van al haar inkomsten uit abonnementen.

Brazilië is een van de 3 grootste markten voor Facebook, met meer dan 130 miljoen accounts. Enkel India en de Verenigde Staten hebben er meer.

Bekijk hier de aankondiging van Folha de S.Paulo

Lees meer