Big spender Unilever heeft het helemaal gehad met fake news op Facebook en Google

‘Sociale media zijn een moeras van nepnieuws, racistische, seksistische en extremistische content. Delen van het internet hebben ons een miljoen mijl verwijderd van waar we hoopten dat we zouden raken.” Dat zal Keith Weed (foto onder), de chief marketing officer van de Brits-Nederlandse multinational Unilever, maandagavond zeggen tijdens een speech op het jaarlijkse congres van het Interactive Advertising Bureau (IAB)  in het Californische Palm Desert. De krant USA Today kreeg de speech toegestuurd en publiceerde er al delen van. 

Unilever dreigt ermee zijn reclame weg te halen bij Google en Facebook indien die geen beter werk leveren inzake het counteren van de verspreiding van ‘fake news’ en berichten die als enig doel hebben mensen tegen elkaar op te zetten.

“Onze merken moeten door consumenten vertrouwd kunnen worden. We mogen niets doen dat dit vertrouwen zou kunnen beschadigen - de keuze van de platforms die we gebruiken om reclame te maken inbegrepen. 2018 wordt het jaar waarin sociale media dat vertrouwen moeten terugwinnen,” zei Weed in een voorbeschouwing van zijn speech.

© Marc Piasecki/Getty Images for Unilever

Unilever is de op drie na grootste adverteerder ter wereld

Unilever is met een budget van 7 miljard euro de op drie na grootste adverteerder ter wereld. Het promoot merken als Ben & Jerry's, Becel, Calvé, Knorr, Dove, Ola (Magnum) Persil en Lipton. Het bedrijf besteedt ongeveer een kwart van zijn budget online. Enkel Procter & Gamble, Samsung en Nestle geven nog meer uit aan reclame.

Unilevers waarschuwing komt er nadat bekend raakte dat Facebook dit jaar enkel in de VS al 2 miljoen jongeren zal verliezen.

Het lijkt er dus steeds meer op dat Facebook geen deel van de oplossing, maar net het probleem is geworden. De storm die begon na de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 gaat nog lang niet liggen. Niet enkel blijft het beursgenoteerde sociale netwerk een enorm ondoorzichtig bedrijf, het blijft ook nog steeds volhouden dat het geen mediabedrijf is, ondanks dat een groot deel van de 2 miljard dagelijkse bezoekers daar hun nieuws komt halen. Enkel in de VS al gaat het om 45% van de bevolking.

Weed heeft recent zowel met Facebook, Google, Twitter, Snap en Amazon aan tafel gezeten en hen gemeld dat Unilever niet langer bij partijen wenst te adverteren ‘die geen positieve bijdrage aan de maatschappij leveren, die nalaten onze kinderen te beschermen, onze samenleving verdelen en haat en woede verspreiden.’

Lees meer