Mega besparingen, maar wel 150 miljoen uitgegeven aan nutteloos IT-project: dit is waarom De Lijn staakt

Het personeel van De Lijn is het beu en staakt vandaag. Een grote reorganisatie leidt tot jobverlies, een zoveelste besparingsronde duwt het personeel steeds verder tegen de muur. Maar het zijn de gigantische facturen aan 'externen', zoals IT-consultants die de vakbonden echt kwaad maken. Het project 'Retibo' dreigt niets op te leveren, maar kost wel al 150 miljoen euro.

Het deed de Antwerpse lijst Samen uiteen spatten en het kostte Tom Meeus (sp.a) z'n kop als frontman van de Antwerpse sp.a: een gigantisch duur feestje van 549.000 euro op kosten van De Lijn in de Roma. Het waren interne klokkenluiders die boos waren over zoveel geld voor een feestelijke opening van een nieuwe tramlijn, die uiteindelijk De Lijn-directeur Meeus in een brief aan de directie aanvielen. Om maar te zeggen: de onvrede bij de basis en de vakbonden over de cultuur aan de top om veel geld aan externe projecten te geven, en tegelijk intern te besparen, leeft al veel langer.

7 miljoen euro extra besparingen per jaar

Vandaag staakt De Lijn, het personeel is het zat. De besparingen zijn ook wel indrukwekkend: 40 miljoen euro per jaar wordt er tegen 2020 bespaard. Dat was een oude reorganisatie. Daarbovenop kwam een nieuwe rond, nog eens 7 miljoen per jaar op op drie jaar tijd.

Daarbij springen de dure externe consultants in het oog van de vakbonden. Want het lijkt erop alsof niet iedereen met dezelfde duimschroeven te maken heeft, als het over uitgaven gaat. Het meest pijnlijke: het Retibo-project. Dat moet heel de IT van De Lijn vernieuwen, en loopt al sinds 2011. Op die 7 jaar heeft het liefst 150 miljoen euro gekost, maar het werkt nog altijd niet volledig. Het vloekt met de besparingsdruk op de rest van het bedrijf.

Zorgde de directie vooral goed voor zichzelf?

Natuurlijk wordt er ook gestaakt tegen afdankingen. Bij de bedienden van De Lijn, waar in totaal 8.000 man werkt, zouden er zo'n 286 jobs verdwijnen, op een totaal van 1780 banen. Daarbij zitten ook een pak managementfuncties, wat niet onlogisch is. De Lijn telt een pak directeurs, en is ook historisch een 'politiek' bedrijf: via de partijen werden er mensen geparkeerd. Die sanering gaat samen met een nieuwe structuur, die meer gecentraliseerd is. Een pak mensen moet plots op het hoofdkantoor in Mechelen komen werken, met bijzonder weinig enthousiasme.

De vakbonden zijn er alleen niet zo zeker van dat het waterhoofd aan de top wordt aangepakt. Zij zien eerder de rekening bij de technische diensten met lede ogen. En tegelijk komen alle directeurs heel netjes op een nieuwe functie terecht. "Ze hebben goed voor zichzelf gezorgd", zo klinkt het bij de vakbonden in De Tijd.

Bovendien dreigt het de komende jaren alleen maar erger te worden. Want er komen hoe dan ook privé-spelers bij, die De Lijn verder beconcurreren. Zeker op de stadsnetten is dat een gevaar, De Lijn driegt over te blijven met allerlei verbindingen in minder bevolkte gebieden waar het verlies per busrit veel hoger ligt. Geen echt rooskleurige toekomst dus voor De Lijn, zo voelen de vakbonden aan.

Lees meer