Kan je niet slapen? Deze techniek belooft resultaat in één minuut

Als je een moeilijke slaper bent, heb je het allemaal al geprobeerd: slaapschema's, geen schermen meer, een theetje of een bad, net wel of niet sporten. Soms werkt het, maar er is een hele verandering in je levensstijl voor nodig. De 4-7-8-techniek, die werd ontwikkeld door dr. Andrew Weil, die boeken over slaap schrijft, belooft dat je in één minuut in slaap valt. 

't Is catchy en volgens dr. Andrew Weil werkt het ook: de 4-7-8-slaaptechniek waarmee hij je in één minuut naar dromenland stuurt. Een droom voor alle mensen die aan slapeloosheid lijden, of gewoon moeilijk in slaap vallen en het vraagt zo weinig inspanning dat je het gewoon wel even kan proberen zonder er al te veel moeite in te moeten stoppen. Geen dagplanning ondersteboven gooien: gewoon ademen. Vier seconden lang.

4-7-8-techniek

Ja, ademhalingsoefeningen liggen aan de basis van de 4-7-8-techniek, zoals Weil 'm zelf noemt. Hoe werkt het? Eerst plaats je het puntje van je tong op je tandvlees achter je voortanden. Hou ze daar. Vervolgens adem je uit, daarbij maak je een wooosh-geluid. Sluit je mond, en adem vier seconden lang door je neus in.

Nadien hou je je adem zeven seconden lang in. Weil raadt aan om effectief ook in je hoofd rustig tot zeven te tellen. Uiteindelijk adem je dan acht (ja, acht) seconden lang uit, met hetzelfde woosh-geluid als eerst. Die oefening doe je drie keer. Volgens Weil zou je tegen het einde van die oefening ook in slaap moeten liggen.

Marathon naar wandeling

Hoe komt dat? Omdat je kort inademt en lang uitademt, dwing je je lichaam om je hartslag te verlagen. Mensen die het probeerden, beschrijven de ervaring als "het gevoel alsof je een marathon hebt gelopen,verandert naar het gevoel dat je een aangenaam wandelingetje in het park aan het maken bent."

Wat ons betreft klinkt het alsof de 4-7-8-techniek het proberen waard is. Uiteindelijk ben je er maar een minuutje mee bezig, al lijkt het ons logisch dat hij niet werkt als je nog geen normale slaaproutine hebt. Zet die tv dus maar uit, en begin dan met je woosh-geluiden te oefenen. Of je partner dan nog slaapt, is niet helemaal duidelijk.

Hier illustreert Weil de ademhalingstechniek

 

Lees meer