Heerlijk slapen begint bij een goed bed. Hier moet je op letten

Als je ’s ochtends wakker wordt en je bent nog net zo moe als de avond voordien, dan is er iets mis met de manier waarop je slaapt. Essentieel voor een goede nachtrust is dan ook een zorgvuldig uitgekozen matras die perfect bij je lichaam en slaaphouding past. Maar hoe doe je dat?

1. Analyseer je favoriete slaaphouding ...

Iedereen ligt anders in zijn bed en de meeste mensen nemen verschillende houdingen aan tijdens een nacht. Toch zijn er enkele posities die beter zijn voor je lichaam dan andere. Op je rug liggen, is bijvoorbeeld een goed idee omdat je lichaamsgewicht dan mooi verdeeld wordt. Ook op je zij lig je goed, best nog met licht opgetrokken knieën en je onderste arm voor je borst. Wie graag met een been gestrekt en een been opgetrokken ligt, kan best een kussen onder het bovenste been steken. Zo blijft je rug ook in deze houding goed recht. Op je buik of in foetushouding slaap je beter niet.

2. ... en je partner

Het is uiteraard superleuk om het bed te delen met iemand, maar ook jullie verschillen waarschijnlijk in slaappatroon, houding en lichaam. Het is daarom een goed idee om elk je eigen lattenbodem en matras uit te kiezen op basis van wat jij nodig hebt. Zo hebben zwaardere mensen bijvoorbeeld een hardere matras nodig, om te voorkomen dat hun ruggenwervel scheef ligt tijdens de slaap. Het is ook niet de bedoeling dat jullie spontaan naar elkaar gaan rollen wanneer een van beiden zich omdraait in bed. En ook wat de lattenbodem betreft, kiezen jullie beter elk voor een eigen exemplaar.

© iStock

3. Zorg voor de juiste ondersteuning van je ruggengraat

Bij de meeste mensen is het bekken wat zwaarder dan de schouders. Daardoor zal je bekken meer doorzakken in de matras. Omdat je schouders ook nog eens breder zijn dan de rest van je lichaam, komt je rug zo in een kromme houding te liggen. Om goed te slapen kies je best voor een matras en lattenbodem die ervoor zorgen dat je bekken niet doorhangt en je schouders een beetje kunnen zakken. Zo ligt je rug op een mooie rechte lijn.

© iStock

4. Ga dus op zoek naar de juiste matras ...

Een te zachte matras zorgt er dus voor dat je bekken te diep wegzakt. Maar ook een te harde matras is niet goed voor je rug. Je schouders kunnen niet in de matras zakken en daardoor ligt je rug opnieuw in een kromme houding. Ga je een matras kopen, denk dan goed na over je lichaamsbouw en je slaapgewoontes.

© iStock

5. ... die hygiënisch genoeg is ...

Ook ’s nachts in bed zweet je en je matras is cruciaal voor een goede hygiëne. Zowel je matras als je hoofdkussen hebben een levenstermijn. Zo is het aangeraden om je matras om de 10 à 15 jaar te vervangen en je hoofdkussen elke 3 tot 5 jaar. Je matras mag ’s ochtends bijvoorbeeld niet vochtig aanvoelen. Verlucht je matras daarom ook af en toe en draai ze geregeld eens om, zowel in de lengte als in de breedte. Ook gebruik je best een matrasbeschermer en een afneembare hoes. Op die manier blijft je matras langer proper.

© iStock

6. ... en de juiste afmetingen heeft

Een matras zou eigenlijk 20cm langer moeten zijn dan je totale lichaamslengte en 40cm breder dan je schouders. De hoogte van je bed zou tot net aan je knieholte moeten reiken. Wil je een nieuw bed kopen, moet dus ook zijn matras en lattenbodem herbekijken.

© iStock

7. Ga op zoek naar een bijpassende lattenbodem

De perfecte matras, allemaal goed en wel, maar je hebt natuurlijk ook een lattenbodem nodig die bij je matras past. Een harde matras in combinatie met een lattenbodem die doorbuigt, is uiteraard niet zo handig. De beste lattenbodems kunnen aangepast worden aan jouw lichaam, zodat ze voldoende steun bieden op de juiste plekken: een stevige zone ter hoogte van je bekken en een zachtere zone ter hoogte van de schouders. Een boxspring kopen kan daarom de juiste oplossing zijn. De veren in de beddenbodem zetten zich namelijk volledig naar de kromming van je rug.

© iStock

8. Blijf in beweging

Uren liggen woelen in je bed is uiteraard niet zo aangenaam, maar toch is beweging wél nodig ’s nachts. Het zorgt voor een goede doorbloeding van de spieren en neemt de druk op bepaalde plaatsen van je lichaam weg. Je moet dus makkelijk van houding kunnen veranderen in je bed.

© iStock

9. En vergeet je kussen niet

Niet onbelangrijk, nadat je een perfecte lattenbodem en matras gekocht hebt, moet je hoofdkussen ook aansluiten bij de rest. Afhankelijk van je favoriete slaaphouding, ga je best een dikker of dunner kussen kopen. Je nek zou namelijk op dezelfde hoogte moeten liggen als je ruggenwervel, zodat het geheel mooi gestrekt ligt.

Een goede nachtrust begint bij een goed bed, en dat begint dan weer met de zoektocht naar een perfecte matras, lattenbodem en bedframe. Het is geen gemakkelijke opgave, maar het zorgt wel voor heel veel zalige diepe slaap. Neem eens een kijkje in de ColliShop en ontdek de wereld van de slaap.

Lees meer