Infrabel geeft nu elke dag informatie over ochtend- en avondspits, en wil ons zo meer de trein doen nemen

In het kader van "meer transparantie" heeft Infrabel een nieuw initiatief gelanceerd: MobiPulse. Op die website zal je tweemaal per dag info krijgen over de spits. Hoe stipt reden de treinen deze morgen? Dat zal je vanaf nu dus elke dag kunnen bekijken. Met het initiatief wil Infrabel ook meer en meer automobilisten aanzetten voor de trein te kiezen.

Op de maandelijkse stiptheidscijfers die Infrabel nu al geeft, kwam vaak de kritiek dat die niet de werkelijke situatie weerspiegelden. Ochtend- en avondspitsen die danig in de war lopen, worden zo rechtgetrokken door betere cijfers doorheen de dag of rustigere weekends. Met de nieuwe website MobiPulse geeft het nu gehoor aan die kritiek.

Was je sneller geweest met de auto?

"Nu gaan we in plaats van alleen maandelijks te communiceren twee keer per dag een stand van zaken geven (om 11 uur en om 21 uur) van hoe het zat in de ochtendspits en de avondspits", stelt Thomas Baeken van Infrabel aan VRT NWS. Elke ochtend wordt bijgehouden hoe lang je er gemiddeld over doet om van negen grote stations (Kortrijk, Gent-Sint-Pieters, Antwerpen-Centraal, Hasselt, Luik, Namen, Charleroi, Bergen en Doornik) naar Brussel-Centraal te reizen. 's Avonds wordt dezelfde oefening gemaakt maar in omgekeerde richting.

Naast hoe stipt de treinen die morgen of avond hebben gereden, geeft de site echter nog een pak andere informatie mee. Was je sneller geweest met de auto? Een vraag die vele pendelaars zich vaak stellen. En daar biedt nu ook Infrabel een antwoord op. Op basis van Google Maps zullen zij voor beide spitsperiodes aangeven hoe lang een autorit over diezelfde afstand die dag zou geduurd hebben en hoe lang de treinen erover gedaan hebben.

Ook het verschil in kostprijs (voor de trein werd hier wel de prijs voor een jaarabonnement in rekening genomen) en CO2-uitstoot wordt zo vergeleken. Daarnaast geven ze ook kort mee wat de belangrijkste oorzaken voor vertragingen op het net zijn.

"Realistischer beeld van de vertragingen"

Mobiliteitsminister François Bellot (MR) is opgezet met het initiatief. "Dit zal een duidelijker en meer realistisch beeld geven van de vertragingen die ervaren worden door de meerderheid van de pendelaars", meent de minister. "Maar het zal de werknemers ook helpen om te kiezen voor de meest voordelige manier van reizen, rekening houdend met de tijd, de kostprijs en de vervuiling."

Bellot hoopt dat door de CO2-uitstoot en de kostprijs te vermelden meer mensen in de toekomst zullen kiezen voor het openbaar vervoer. "Ik denk dat MobiPulse meer automobilisten kan helpen te overtuigen dat de trein in veel gevallen een volwaardig alternatief is", stelt Bellot. "Het is sneller en minder vervuilend dan de auto en dat zelfs wanneer de stiptheid niet perfect is."

Lees meer