Mag je je proteïneshake zomaar als maaltijdvervanger gebruiken? Hier is waarom niet

Als je fitnesst of regelmatig een dieet probeert, ken je het concept proteïneshakes wel. Extra proteïnen om die spierballen mee te kweken, of gewoon een low-cal maaltijdvervanger: ze zijn in opmars, zoveel is zeker. Maar is het ook wel gezond om zomaar je calorieën te drinken? 

Er is één voordeel aan een proteïneshake: je weet precies hoeveel je eet. En fitnessliefhebbers weten: die extra shake vertaalt zich in extra spieren, meestal toch een prettig neveneffect van naar de fitness gaan. Maar volgens experts is een volledige maaltijd consequent vervangen door een shake, sowieso geen goed idee.

Vloeibaar is sneller

Megan Wolf, een diëtiste met een eigen voedingslijn, legt aan The Daily Beast uit dat "je hersenen de calorieën van eten heel anders interpreteren dan calorieën die uit drankjes komen. Daarom is het belangrijk dat mensen een limiet stellen aan de calorieën die ze binnenkrijgen via vloeibare dingen."

Wat is de redenering daarachter? "De meeste mensen kunnen meer calorieën drinken dan ze ze kunnen eten in één keer. Hoe sneller je eet, hoe minder tijd je brein heeft om te zeggen dat je voldoende gegeten hebt. En zo denk je dus dat je nog steeds honger hebt, terwijl dat helemaal niet meer zo is." Lang verhaal kort: van shakes als vervangmaaltijd ga je honger lijden.

Maaltijden moet je eten

Een ander probleem dat Wolf aankaart is dat het helemaal niet duidelijk is wat er in shakes zit. "Vaak worden ze ook nog eens aangevuld met suikers, naast de proteïnen, en verschillende chemische componenten. Het is een beetje hocus-pocus. Eén maaltijd vervangen door een shake is dus geen probleem, maar eten echt kauwen blijft ook wel belangrijk."

Lees meer