Kan een videogame ooit een leerkracht vervangen? Upgrade van Assassin's Creed komt akelig dichtbij

Assassin's Creed is al jaren een gamereeks die voor een goed huwelijk tussen geschiedenis en entertainment probeert te zorgen. Maar zou het echt kunnen dat we van een game iets gaan bijleren? Het was uiteraard al een hele tijd de natte droom van de makers bij Ubisoft om iets educatief met hun schitterende creaties te doen. En zo komt het dat Assassin's Creed Origins vanaf nu een digitale en virtuele versie van de Egyptische vleugel van een museum geworden is, ... in het Oude Egypte zelf.

De grootste fans van de game hebben hun avontuur intussen wel afgerond. Maar vanaf nu keren we met de uitbreiding van de Discovery Tour terug naar dezelfde wereld uit de game, de uitgestrekte versie van het Oude Egypte, om er iets bij te leren over de dingen die we gezien hebben. De uitbreiding staat volledig los van het verhaal, al kan je wel gewoon met de hoofdpersonages spelen. Er wordt niet gevochten, je kan niks verkeerd doen, en alle seksuele elementen zijn uit de Discovery Tour verwijderd. Zo kunnen ook kinderen zorgeloos rondlopen.

Op zich is het wel grappig, want zelfs de krokodillen die je ooit het leven hebben zuur gemaakt, zijn een deel van het decor geworden. Ze sluipen langs je, je hoort ze wel eens grommen, maar als compleet tamme beesten zullen ze je niks doen. Het is wel eens anders geweest ...

Historisch accuraat

Assassin's Creed Origins bezit een schat aan informatie die de makers natuurlijk niet mochten laten liggen. Het maken van zo'n game is een huzarenstukje, want alles moet historisch correct zijn. "Iedereen die meegewerkt heeft aan de game moest veel lezen over die periode", zegt producer Ambre Lizurey. "We werken ook samen met experts en we vroegen hun feedback iedere keer voor we iets in de game schreven."

Toch was het deze keer een grotere uitdaging, want nog nooit ging de gamereeks zo ver terug in de tijd. Bijgevolg zijn er nu eenmaal dingen die we niet weten over de beschaving van de oude Egyptenaren. Piramides zagen er toen qua kleur wellicht enigszins anders uit dan vandaag. Na het maken van de game hadden ze de basis van wat uiteindelijk de Discovery Tour zou worden. Je loopt rond in de wereld van de game en stopt overal waar historisch iets interessant over te vertellen valt.

Telkens gaat het om een tour zoals in een museum. Je loopt zelfstandig naar verschillende punten, en daar neemt de verteller het over. Terwijl die de uitleg doet kan je met de camera bewegen en bekijken wat je wilt zien. Soms gebeurt ook actie rondom je waardoor je een kijkje kunt gaan nemen. De dag dat ze dit met een 3D-bril maken, heeft Ubisoft het meest indrukwekkende virtuele museum ooit uitgevonden.

Weg met de leerkracht?

Spelen en toch iets bijleren. Het is vaak een goede combinatie gebleken. Kunnen videogames ooit een leerkracht vervangen? Het is zeker niet de bedoeling van Ubisoft geweest om de leerkracht opzij te duwen, maar ze hebben wel een test gedaan. Zo'n 300 leerlingen uit 8 scholen werden in twee groepen verdeeld. Iedereen deed eerst een pretest om hun kennis over het Oude Egypte te checken. Daarna kreeg de ene groep les van een klassieke leerkracht, en de andere groep ging aan de slag met Assassin's Creed.

Leerkrachten mogen op hun beide oren slapen: hun groep leerlingen scoorde op een nieuwe test 53 procent, terwijl de groep van de videogame slechts 41 procent scoorde. Toch was ook dat een verdubbeling van de score uit de pretest, wat betekent dat de leerlingen wel degelijk een pak hebben bijgeleerd dankzij een computerspel. Ambre Lizurey stelt dan ook dat leerkrachten zeker niet vervangen zullen worden door deze uitbreiding. Meer zelfs, ze hebben ze mee helpen samenstellen, dus wie weet kan Assassin's Creed ooit echt op school worden gebruikt in plaats van een stoffig handboek.

Cleopatra

De Discovery Tour bestaat uit 57 rondleidingen verspreid over de hele speelkaart: 20 over Egypte, 16 over de piramides, 20 over het dagelijkse leven, 14 over de legendarische stad Alexandrië (waar je ook begint), en 5 over de Romeinen die de fakkel in de periode van het spel van de Egyptenaren kwamen overnemen. Je kan met veel meer personages spelen dan in de game zelf. Kies bijvoorbeeld eens voor Cleopatra of Julius Caesar. Je kan voor het eerst in de gamereeks zelfs met een kind spelen.

Enige puntje van kritiek: we vinden nergens een versie in het Nederlands. Dat is een beetje spijtig, aangezien de jongste spelers natuurlijk niet genoeg Engels kennen om de uitleg helemaal te snappen. Het blijft immers een beetje een geschiedenisles, wat de tekst iets zwaarder maakt. Je kan de tekst wel op je gemak eens nalezen en er zijn ook ondertitels beschikbaar, maar ergens hopen we toch dat het Nederlands nog zal volgen. Op z'n minst tekstueel.

Helemaal gratis

Het mooiste aan dit alles: de uitbreiding is gewoon gratis te downloaden. Als je het spel gekocht hebt, kost de Discovery Tour je niks. En dan is dit toch wel een hele mooie bonus bovenop de game. Je kan deze uitbreiding ook los van de game aanschaffen voor op je PC. Dan kost het 19,99 euro, nog steeds niet veel geld voor wat je in de plaats krijgt.

Wat ons betreft is dit een geslaagd experiment en we hopen dat toekomstige Assassin's Creed-games eveneens nog een dessertje in de vorm van zo'n Tour-pakket zullen krijgen. En misschien is het een idee om hetzelfde te doen met oude games? "Dit is iets wat we al lang wilden doen", geeft Lizurey toe. "Maar we gaan nu kijken of deze versie succes heeft en dan zien we wel wat in de toekomst zullen doen."

 

Lees meer