Apple wil kobalt opkopen vooraleer producenten van elektrische wagens er mee weg zijn

Het Amerikaanse techbedrijf Apple heeft bekendgemaakt dat het zich rechtstreeks met kobalt wil gaan bevoorraden. Het bedrijf wil de komende 5 jaar ‘verschillende duizenden tonnen’ van het metaal rechtstreeks gaan aankopen bij mijnbedrijven. Kobalt is een stof die in batterijen zit die voor de iPhone worden gebruikt. Ook producenten van elektrische wagens zijn een belangrijke afnemer van kobalt.

De voorbije jaren tonen investeerders meer en meer interesse in kobalt. Dat is een grondstof die onmisbaar is voor de productie van lithium ion-batterijen, die in iPhone's worden gebruikt en batterijen voor elektrische voertuigen. Omdat er steeds meer interesse is in elektrische wagens wordt er gevreesd voor een schaarste van kobalt.

Apple wil een mogelijke schaarste voor zijn en heeft nu bekendgemaakt dat het zich rechtstreeks met kobalt wil gaan bevoorraden. Het bedrijf wil daarom over de komende 5 jaar ‘verschillende duizenden tonnen’ van het metaal rechtstreeks gaan aankopen bij mijnbedrijven.

Problematisch, niet schaars

De schaarste is niet het grootste probleem rond kobalt. Het is vooral omdat het product voornamelijk te vinden is in politiek onstabiele gebieden. Zo wordt twee derde van de globale productie van kobalterts gedolven in Congo, waar de politieke instabiliteit de prijs van kobalt wel degelijk beïnvloedt. Andere landen waarin kobalterts wordt gevonden zijn o.a. Afghanistan, China, Australië, Zambia, Australië en Turkije.

8 gram in elke iPhone en 216 miljoen iPhone's per jaar

Zo is de prijs van kobalt de voorbije 18 maanden verdrievoudigd en wordt geschat dat er tegen 2030 jaarlijks meer dan 325.000 ton van het goedje nodig zal zijn. Ter vergelijking: in 2017 was dat ‘amper’ 55.000 ton. Apple hoopt nu een betere controle te krijgen over de productie door rechtstreeks bij de kobaltmijnen aan te kopen. Maar het bedrijf wil vooral gaan besparen op de aankoopprijs. In een iPhone zit gemiddeld 8 gram kobalt en Apple verkocht in 2017 ruim 216 miljoen exemplaren. Elke dollar die van de aankoopprijs afgaat vertaalt zich dus nog eens in miljoenen dollars winst.

© Screenshot YouTube