Heb je elke week een drukke week? Dan moet je gewoon dit doen op zondag

Eens het weekend voorbij is, snakken we al meteen naar de volgende zaterdag. Vooral op maandag missen we onze luie zetel al meteen. Maar een gezondheidsexpert vertelde aan health.com dat je je week minder belaadt door op zondag kleine dingen te doen. Dus als je een rustige week tegemoet wil gaan, moet je dit eens proberen ...

Maaltijden plannen

Op een luie zondag kan je bijvoorbeeld al beginnen met een maaltijdschema voor te bereiden. Je zal ervan schrikken hoeveel werk je bespaart door op zondag een menuplan te maken. Door eens te kijken wat je kan eten op doordeweekse avonden en hoe je menu eruit ziet, zal je in de week minder stress hebben. Daarnaast vermijd je ook lastminute bezoekjes naar de supermarkt.

Als je ook goed weet wat je wil eten, heb je naast een perfect boodschappenlijstje ook nog eens zicht op hoeveel dagen je gezond eet en hoeveel cheatdays je hebt op een week.

Zo'n schema is dus erg handig!

Ontstressen

Stress is ook een boosdoener en heeft impact op je gezondheid en concentratie. Daarom moet je ervoor zorgen dat je met zo weinig mogelijk stress rondloopt tijdens je werkweek. Maar iedereen weet dat dat gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Toch moet je niet opgeven, want er bestaan enkele trucjes om stress te minderen, zelfs op zondag.

Volgens gezondheidsexpert Marsha Hudnall zou zondag de ideale dag zijn om wat stress te minderen. Zo stelt ze voor om eens te mediteren, yoga te doen, te gaan wandelen of te spelen met je huisdier om even tot rust te komen.

Plan je zondag vooral niet vol met allerlei karweitjes, maar probeer ook een beetje te genieten van de rust zodat je op maandag weer helemaal bent opgeladen.

Tijd om te slapen!

Het laatste dat je moet doen, is een hele dag slapen. Wat je wel zeker moet doen, is je houden aan je slaaptijd. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat twee dagen na elkaar minder lang slapen ervoor zorgt dat je een slechter geheugen hebt. Daarnaast heeft te kort slapen ook effect op je reactievermogen.

Op zondagavond moet je eigenlijk zeker tussen 7 uur en 9 uur slapen zodat je de volgende dag met goed humeur naar het werk kan vertrekken. Het laatste wat je dus moet doen, is op zondag uren bingewatchen zodat je de dag erop vermoeid terug aan het werk moet.

Buiten komen

Heel wat mensen durven geen voet buiten te zetten op zondag zodat ze zeker al het werk afkrijgen. Maar psychologisch gezien is naar buiten gaan erg goed voor je mentale welzijn.

Volgens een studie aan de universiteit van Michigan zou een wandeling in het park je geheugen zelfs een boost geven van 20 procent, vooral als je het vergelijkt met een wandeling in de stad. Frisse lucht biedt ook alleen maar voordelen voor je hersenen.

Als je echt geen zin hebt om je zetel uit te komen, zou zelfs kijken naar beelden van de natuur al goed zijn voor je. Dus als je eeeecht geen zin hebt om uit je zetel te komen, kan je ook genieten van de natuur op je scherm ...

Ik kijk uit naar ...

Het slechtste dat je kan doen (en waarschijnlijk ook vaak doet), is op zondag mentaal oplijsten wat voor een k*tweek je tegemoet gaat. Maar volgens de gezondheidsexpert zou je het tegenovergestelde moeten doen.

Ga je lunchen met je beste vriend(in)? Ga je een avond jouw hobby uitoefenen of ga je een avond in de zetel liggen voor een beetje me-time? Dan moet je dat gewoon even noteren en zal je merken dat je sneller naar kleine dingen zal uitkijken.

Volgens een studie uit 2014 die werd gepubliceerd in Psychological Science bleek dat mensen gelukkiger zijn als ze uitkijken naar een gebeurtenis. Ook in het heden word je hierdoor gelukkiger volgens het onderzoek.

Dus op zondag moet je gewoon een klein lijstje maken met leuke dingen die je gaat doen de komende week en je zal je in je nopjes voelen!

Pak je agenda aan

Het is erg motiverend om op zondag je agenda erbij te nemen en te beseffen dat je elke dag wel iets te doen hebt. Op zondag moet je gewoon kijken naar je to do-lijst van de komende twee dagen.

In combinatie met het vorig puntje, kan je niet anders dan in een goede stemming komen. Je to do-lijst lijkt opeens kleiner, maar de leuke agendapunten vallen opeens harder op!

Sporten inplannen

Nu je je agenda toch hebt openstaan, moet je meteen enkele workout-sessies inplannen. Sporten maakt een mens gelukkig en zo kan je 's avonds ook beter slapen.

Je moet jezelf hiervoor wel goed kennen. Weet wat je aankan en weet wat je ook graag doet. Sport je liever 's ochtends of 's avonds? Is één keer al veel gevraagd of kan je makkelijk drie keer per week gaan lopen? Leg jezelf geen doelen op die je niet aankan. Sporten moet natuurlijk niet aanvoelen als een taak, maar iets dat je zelf leuk vindt.

Plan je workouts ook in op momenten wanneer je echt kan en wanneer je zin zal hebben. Dus niet na een verschrikkelijke vergadering of gezellig etentje na enkele wijntjes. We herhalen toch nog even: ken jezelf!

Komaan hé! Je kan het!

Lees meer