Upgraden naar eerste klasse: deze twee magische woorden garanderen succes!

Als je vaak vliegt, dan ben je natuurlijk slim en kies je voor dezelfde maatschappij: de frequent flyer miles stapelen zich al snel op. Maar hoe ben je zeker dat je ook echt een stoel krijgt voor een upgrade? Een Amerikaanse schrijfster geeft dé ultieme tip: één telefoontje en twee woorden bezorgen jou een ritje in eerste klasse. 

Wie regelmatig een aantal uur op 10.000 meter hangt, weet dat je vliegreis er immens op verbetert als je eerste klasse kan vliegen. Veel maatschappijen bieden dan ook frequent flyer miles aan, die je kan sparen voor een upgrade naar eerste klasse. Maar wie belt voor een upgrade, botst vaak op een gebrek aan stoelen bij de maatschappij. Tilly Bagshawe, een Britse schrijfster die vaak de reis naar de Verenigde Staten maakt, heeft daar een trucje voor gevonden.

Revenue management

Volgens Bagshawe helpt het als je de twee magische woorden 'revenue management' laat vallen. Dat is meestal de dienst die beslist hoeveel upgrades de reservatiedienst mag vrijgeven. Wie bij een vraag naar z'n upgrade die technische term laat vallen, laat ook meteen zien dat ie weet waarover ie spreekt. Dat zorgt er volgens Bagshawe voor dat je veel meer kans hebt op een upgrade dan anders. Concreet vraag je "of revenue management al eersteklassestoelen vrijgegeven heeft."

Toch lukt het zelfs dan niet van de eerste keer. "Als ze nee zeggen, vraag dan of ze het nog eens extra willen checken. Blijft het nee, vraag dan of ze je willen doorverbinden met revenue management", tipt de schrijfster. "Check even of er stoelen vrijgegeven zijn, vraag zeker ook waarom niet als dat niet zo is."

Terugbellen?

Vaak geven de klantendienstmedewerkers dan toch toe, weet Bagshawe. "Soms zeggen ze dan dat er toch een stoel voor jou is vrijgemaakt, soms bellen ze je er voor terug de volgende dag. Maar met deze techniek heb ik al 100% van de tijd een eersteklassestoel te pakken kunnen krijgen." Voor wie wil weten bij welke maatschappijen dat al leek te werken: KLM en American Airlines hebben een revenue management-afdeling die je volgende trip véél comfortabeler kan maken. En goedkoper, natuurlijk.

Lees meer