Doodsklap voor dieselwagens in Duitsland?

Een Duitse rechter heeft dieselwagens een forse tik gegeven. Want die oordeelt dat steden als Stuttgart en Düsseldorf wel degelijk een algemene ban tegen dieselwagens kunnen uitspreken op hun grondgebied. Steeds meer lokale besturen denken daarover na. Zou dit het einde van een tijdperk worden? 

Deze week sprong de prijs voor benzine in België voor het eerst onder die van diesel. Niet toevallig: de regering heeft doelbewust de afgelopen jaren systematisch de taksen op diesel verhoogd, en zo de prijs duurder gemaakt, terwijl benzine veel minder snel duurder werd.

Een doelbewuste politiek: het fijn stof uit diesel is gewoon veel te schadelijk voor de gezondheid van de burgers. En dat fijn stof heeft een zware prijs in de gezondheidszorg, zeker in België waar massaal met diesel gereden worden.

Maar in het land van Volkswagen en Audi, de merken die de dieselmotor als hét wondermiddel jarenlang in de markt hebben gezet, wankelt diesel nu nog meer. Want de hoogste Duitse administratieve rechtbank in Leipzig bevestigt nu in een belangrijk arrest dat Duitse steden die serieuze problemen hebben met hun luchtkwaliteit, helemaal zelf kunnen beslissen om dieselwagens op hun grondgebied te bannen.

En het is niet zomaar een beslissing die toelaat om oudere auto's te bannen, zoals ook in steden als Antwerpen of Brussel nu het geval wordt. Het gaat ook over auto's die in de nieuwste en 'properste' categorie vallen, zoals Euronorm 5. Dat betekent de facto dat dieselwagens gewoon niet meer kunnen rijden in die steden, en daar dus de overstap naar elektrische wagens bijna op 1 dag verplicht zou gebeuren. Alle diesels worden dus in één klap minder waard.

De rechtbank was wel zeer scherp: van economische compensaties voor de eigenaars van de dieselwagens komt er niet. Zeker als je dus nog maar recent een nieuwe dieselrijder gekocht hebt: pech dus. Het ombouwen kost minstens 1.500 euro.

15 miljoen diesels, 2,7 miljoen is maar in orde

Die beslissing is een aanslag op de toekomst van de dieselwagen dus, zeker in uitgerekend Duitsland zelf. De nieuwe regering van Angela Merkel, opnieuw een grote coalitie van christendemocraten en socialisten, was helemaal niet van plan om zo streng te gaan optreden tegen de auto-industrie. Die heeft bijzonder veel macht in Duitsland. Maar de rechter gaat nu dus veel verder, en een pak steden zou van die nieuwe macht gebruik gaan maken om hun binnensteden weer gezond te krijgen.

Volgens cijfers van de Duitse staat is liefst 72,5 procent van de uitstoot van stikstofoxiden in het stadsverkeer afkomstig van dieselwagens. Naast zaken in Düsseldorf en Stuttgart lopen er nog procedures elders in Duitsland. Ook Hamburg liet al weten diezelfde weg te gaan kiezen.

De strijd tegen de dieselmotor woedt in alle hevigheid sinds in 2015 uitkwam dat Volkswagen en Audi de uitstootwaarden van de wagens compleet manipuleerden met sjoemelsoftware. Die oplichting krijgt nu een dure prijs: de totale ban van dat soort wagens. Want van de 15 miljoen dieselrijders zijn er maar 2,7 miljoen uitgerust met de Euro-6 technologie die proper genoeg is.

Lees meer