5 tips om je motivatie terug te krijgen op maandag

De week is pas begonnen en je weet alweer niet meer waarom je deze job ook weer zo graag doet? Een moeilijke taak voor je neus en je bent nu al op zoek naar een manier om er van onder te muizen? Wij hebben vijf tips op een rijtje te zetten om die monday blues van je af te schudden en met de volle goesting je week in te stuiven: probeer het zo eens! 

1. Strike a pose

 
Lichaamstaal is belangrijk, maar dat geldt ook voor communicatie naar jezelf. Dokter Amy Cuddy legde in een TED-talk in 2012 al uit dat een power pose, dus een houding waarin je zelfvertrouwen uitstraalt, ook helpt om jezelf motivatie te geven. Dus, niet aan je bureau hangen, maar rechtop zitten, je benen uitstrekken en, als het er niet te vreemd uitziet, je armen in een V strekken, helpt echt. Ideaal gesproken hou je die pose twee minuten aan.

2. Maak jezelf wijs dat je vandaag een nieuwe start maakt

Cover image

© iStock

Die grote stapel papieren die je vandaag nog steeds niet getackeld hebt, is een continue herinnering aan al je fouten. Jezelf wijsmaken dat je vandaag wat gedaan krijgt, helpt tegen de blues. Dat zeggen, geeft je een korte uitbarsting van energie die je kan gebruiken om in gang te schieten, bewijst een studie. Zeg dus tegen jezelf dat vandaag de dag is dat je echt wat gaat bereiken. Hoe doe je dat? Schrijf even voor jezelf een korte boodschap, bijvoorbeeld. "Ik klaag altijd dat ik te weinig tijd heb, maar vandaag vul ik echt die belastingbrief in." En doe het dan ook!

3. Eet chocolade

© iStock

Niet enkel chocolade is goed voor je: al het voedsel dat dopamine losmaakt in je hersenen, kan je hiervoor gebruiken. Chocolade heeft drie effecten die je extra motivatie bezorgen. Zo maakt het serotonine los, een natuurlijk antidepressivum, en phenylethylamine, wat je stimuleert. Tip: witte chocolade doet die beide dingen nog intensiever. En je krijgt er dus ook een dopamineboost van, wat je hartslag verhoogt en je motivatie een duwtje geeft. Een stukje chocolade op een blue monday is dus niet zo'n slecht idee.

4. Ga een contract aan met jezelf

© iStock

Je hebt dit waarschijnlijk wel al eerder gedaan: maar jezelf iets beloven, positief of negatief, als je de taak (niet) tot een goed einde brengt, werkt gewoon. Een aflevering Friends als je voor vijf uur klaar bent of géén zak chips als dat niet lukt: het is het proberen waard. Je kan trouwens ook jezelf dwingen om aan het goede doel te schenken als je taken niet afraken met deze website. Zet twintig euro in voor een taak: lukt het, dan krijg je ze terug, lukt het niet dan wordt een goed doel er ongetwijfeld blij van.

5. Groen om je heen

© iStock

Reclamemakers gebruiken vaak rood en wit in hun advertenties omdat die kleuren je aanzetten tot kopen, maar ook voor motivatie is er een kleur: groen. Of dacht je dat het een toeval was dat scholen vaak in het (mos)groen geschilderd worden? Een paar minuten doorbrengen in een groene kamer (of beter: in een park) zou je meer energie en dus motivatie moeten geven. Wie nabij het groen werkt, kan zijn rookpauze dus daar doorbrengen.

Lees meer