Er is nog veel werk op onze wegen: dit zijn de regio's waar in 2017 de meeste doden vielen

Er zijn nog nooit zo weinig verkeersdoden in België geweest als vorig jaar. Dat zegt de nieuwste verkeersveiligheidsbarometer van VIAS. Maar dat zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om de 2020-doelstelling te halen. Bovendien zijn er verontrustende verschillen tussen de drie regio's van het land.

Het doel voor 2020 is om een maximum van 420 doden op de Belgische wegen te halen. Helaas komt de deadline steeds dichterbij en zijn we ver verwijderd van de doelstelling. Dat zegt het instituut VIAS in zijn nieuwste barometer van verkeersveiligheid die dinsdagmorgen is gepubliceerd.

Het goede nieuws is dat het aantal verkeersdoden nationaal een "historisch laag" niveau heeft bereikt. In 2017 waren 483 mensen op slag dood na een ongeval tegenover 500 in 2016. Dat komt overeen met een daling van 3%. Als er rekening wordt gehouden met de mensen die in een periode van 30 dagen na het ongeluk stierven, dan loopt het cijfer op tot ongeveer 620. In 2016 was dit nog 637.

Vlaanderen aan de top, Brussel een flop

Het aantal gewonden is ook gedaald: van 51.074 in 2016 naar 48.227 in 2017. Dat is een daling van 6%. Het aantal ongevallen verminderde van 39.850 naar 37.786 in 2017, een daling van 5%. Kortom, alle indicatoren staan op het laagste niveau ooit sinds de instelling van de barometer voor verkeersveiligheid, aldus VIAS.

Ondanks al deze dalende indicatoren op nationaal niveau, zijn er nog steeds zeer grote verschillen tussen de regio's. Als het aantal ongevallen overal daalt (-3% in Wallonië, -1% in Brussel en -7% in Vlaanderen), is dat niet het geval voor het aantal doden. Vlaanderen is de beste leerling van de klas: het aantal ter plaatse overleden mensen is aanzienlijk gedaald met 10%. Aan de andere kant, in Wallonië en Brussel, is er geen reden tot juichen. In het zuiden van het land is het aantal ter plaatse gedode mensen niet veel veranderd sinds 2014. Meer nog, het is zelfs met 0,4% gestegen ten opzichte van 2016. Het Brussels Gewest staat er momenteel het slechtst voor: daar is het aantal ter plaatse overleden mensen gestegen van 9 naar 15.

Namen: het ergste van het ergste

Maar de meest dodelijke provincie is Namen. Namen alleen is verantwoordelijk voor de stagnatie van het aantal doden op de Waalse wegen. Als gevolg hiervan steeg het aantal dodelijke slachtoffers van 44 naar 59, terwijl er een dalende trend is in alle andere provincies. Henegouwen bereikte met 82 doden een historisch laag niveau.

In het noorden van het land is er alleen in de provincie Antwerpen een toename van het aantal doden: van 50 tot 67 doden. Het aantal ongevallen daalt overal en soms dramatisch: -12% in Limburg bijvoorbeeld.

Kortom, er is nog steeds werk aan de winkel, vooral in het midden en zuiden van het land. "Er is een strikt wettelijk kader. Om deze maatregelen echt vruchten te laten afwerpen, is het vergroten van het aantal controles prioritair," waarschuwt de minister van Mobiliteit François Bellot (MR).

Lees meer