7 slaapmythes waar we allemaal in geloven

Slapen is iets dat we elke dag doen, maar eigenlijk weten wij daar niet veel over. Daarom geloven (of trappen) wij in heel veel fabeltjes over slapen. Kan je eigenlijk echt je slaapritme regelen en een ochtendmens worden? Blijkbaar niet ... En hier zijn nog enkele fabeltjes waar we allemaal in geloven.

1. Je kan een ochtendmens worden

Je hebt twee soorten mensen: een ochtendmens en een avondmens. En blijkbaar kan je daar niet meteen verandering in brengen. Doorheen je leven hebben verschillende factoren ervoor gezorgd dat je een ochtend- of avondmens bent. Dus veel kan je er niet meer aan doen.

Onderzoekers zeggen in The Independent dat de meeste mensen hun lichaamsklok wel tot een bepaalde hoogte kunnen reguleren, maar er is wel een limiet. Voor sommige mensen is het zelfs onmogelijk om een ochtend- of nachtmens te worden. Dus je kan proberen, maar je aard veranderen wordt moeilijk.

2. Minder dan zeven uur slapen, is niet erg

Meeste mensen hebben tussen 7 uur en 9 uur slaap nodig per nacht. Maar om te weten hoeveel slaap je exact nodig hebt, geloven wetenschappers dat je een week lang, elke dag moet slapen tot je zelf wil opstaan.

Volgens Matthew Walker, professor in Psychologie en Neurowetenschappen, denken mensen vaak dat ze het aankunnen om een paar keer per week slechts 5 uur of 6 uur te slapen. "Ze voelen zich normaal, maar na enkele tests wordt het duidelijk dat deze mensen niet goed presteren." Dus zorg maar dat je zeker voldoende slaapt, want het heeft wel effect op je welzijn.

3. Snurken is lastig en niets erg

Als je 's nachts veel snurkt, moet je misschien eens een bezoekje brengen aan een dokter. Het kan goed zijn dat je een slaapapneu hebt en dat kan na een tijd andere medische problemen veroorzaken.

Het is zelfs zo dat een verminderde luchtstroom effect kan hebben op je hart en hierdoor cardiovasculaire problemen kan veroorzaken.

Mensen die slaapapneu laten behandelen, voelen zich nadien ook meer uitgerust. Dus zeker laten checken als het nodig is!

4. Slaap inhalen tijdens het weekend

Als je een zware week met korte nachten hebt gehad, denk je misschien dat je het kan goedmaken door in het weekend tot 12 uur te slapen. Maar chronobioloog Till Roenneberg legt uit in zijn boek dat het beter is voor je lichaam om een vast slaapschema te hebben.

Als je in het weekend langer slaapt, ga je in de week moeilijk kunnen gaan slapen. Daarom zou je je slaapgebrek lichtjes moeten inhalen met een uur of twee. Meteen vier uur langer verwart je lichaam en zorgt op lange termijn voor meer problemen.

5. Je slikt spinnen in als je slaapt

We hebben het al wel vaker gehoord: als je slaapt, kruipen er zo'n acht spinnen per jaar in je mond. Maar daar is niet veel van waar. Als we (met een open mond) slapen, maken we geluiden en bewegen wij regelmatig. Hierdoor zal een spin niet snel in je buurt komen en gaan ze zeker ook niet in je mond kruipen.

Dus maak je geen zorgen, je mond is spinvrij als je slaapt.

6. Als je 's nachts wakker wordt, moet je blijven liggen

Als je ontspannen bent, kan je waarschijnlijk terug in slaap vallen als je blijft liggen. Maar als je blijft piekeren en onrustig bent, zeggen experten dat je beter even opstaat. Vooral als je meer dan 20 minuten wakker blijft, maak je best even een kopje thee of lees je een boek. Nadien zal je je meer ontspannen voelen en ga je makkelijker in slaap vallen.

Wat je ook doet, grijp niet naar je smartphone of zet geen computer of televisie aan.

7. Sommige mensen dromen niet

Iedereen droomt, maar niet iedereen onthoudt zijn of haar dromen. Volgens Walker weten wij nog steeds niet veel over dromen. We weten al wel dat dromen onze emoties en ervaringen verwerken. Dus iedereen heeft ze wel, anders zouden we allemaal een mentaal wrak zijn.

Lees meer