Twitter wil je een optie geven die nu alleen nog voor celebs is weggelegd

Ben je klaar om je bijzonder te voelen?  Twitter gaat z'n verificatiefunctie mogelijk uitbreiden naar al z'n gebruikers. Nu is dat een manier voor celebs om duidelijk te maken dat zij het echt zijn, en geen fake account. Dat ga jij dus binnenkort ook kunnen doen.

CEO Jack Dorsey bevestigde het nieuws tijdens een stream op Periscope. De verificatie herken je aan het blauwe V-teken dat naast de naam van de Twitteraar staat. Twitter zoekt naar een manier om dat proces zoveel mogelijk aan ons over te laten, zonder dat ze zelf moet toekijken of tussenbeide moeten komen. Dorsey heeft onlangs een pauze ingelast voor verificatie aangezien de functie niet behoorlijk meer zou werken. Een klein team moet verificatie nu dus vernieuwen en daar lijken we als gewone mensen mee van te zullen profiteren.

Op Twitter is het symbool echt wel nodig om te weten of je met de echte persoon te maken hebt. Van sommige beroemdheden bestaan er ook parodie-accounts. Volgens een studie van Twitter zien gebruikers het symbool ook echt als een teken van geloofwaardigheid. En dat is in tijden van fake news natuurlijk belangrijk. Dat was echter nooit de bedoeling van Twitter, aangezien verificatie enkel de identiteit van de persoon wou bevestigen.

Presidentsverkiezingen

Hoog tijd dus om verificatie terug naar de tekentafel te halen en aan te passen aan de huidige tijd. Wat we precies mogen verwachten is nog niet geweten. Het ziet er wel naar uit dat ze zich op context zullen baseren, zodat we berichten van bepaalde personen beter kunnen interpreteren.

We zullen wel nog een tijdje geduld moeten hebben. Hoewel er nog geen datum op de vernieuwing geplakt is, stelt Dorsey dat de presidentsverkiezingen van 2020 prioriteit krijgen. Verificatie van de kandidaten daar is immers erg belangrijk voor de geloofwaardigheid van hun campagne. En de huidige president Donald Trump heeft Twitter alvast opnieuw een hoofdrol gegeven.

Het bedrijf kon onlangs overigens voor het eerst in z'n bestaan winstgevende cijfers voorleggen. Zou het dan toch allemaal goed komen met Twitter?

Lees meer