Zo kick je af van je social media-verslaving

Tegenwoordig lopen wij allemaal rond met een smartphone in onze handen en kunnen wij niet anders dan Facebook een aantal keren te checken. Toch voelen heel wat mensen zich hier niet goed bij en willen ze graag een beetje afkicken. Maar hoe doe je dat? Volgens experten zijn dit de truken. 

1. Notificaties uit

Ook al denk je dat die notificaties erg belangrijk zijn voor je, toch kan je echt wel zonder. We begrijpen je wel hoor. Je wil zeker niets missen en meteen op alles reageren.

Om één andere reden voelen wij een bepaalde druk om meteen te reageren of regelmatig onze smartphone te checken. We willen niets missen, maar eigenlijk is het leven op sociale media niet zo belangrijk. Door een melding te krijgen van een tag op een grappige meme, kom je weer online en blijf je scrollen. Ja ... Je bent weer vertrokken hé ...

Als je je meldingen uitschakelt, zal je merken dat je minder online komt en ook minder sociale media gebruikt. Kies gewoon zelf wanneer je je meldingen checkt.

2. Hobby zoeken

Door bezig te zijn met andere dingen ga je minder snel de neiging hebben om sociale media te controleren. En dan spreken we niet over Netflix en series bingewatchen. Want iedereen weet dat je af en toe je smartphone durft vastpakken dan.

Zoek eerder iets om te doen waarbij je je smartphone niet kan vastpakken. Doe aan sport, zoek een activiteit of spreek gewoon regelmatig af met je vrienden en hou je smartphone in je tas.

3. Geen sociale media als je emotioneel bent

Als je emotioneel bent, zou je ook niet naar je smartphone moeten grijpen. Hierdoor ga je jezelf vergelijken met anderen op sociale media en dat heeft een negatieve invloed.

Iedereen weet ondertussen dat het leven online er veel rooskleuriger uitziet dan in het echt. En als je emotioneel bent, ga je je hierdoor nog slechter voelen. Daarom moet je een klik maken om gewoon geen Instagram of Facebook te gebruiken als je je niet goed voelt.

Gebruik zo'n momenten eerder om even tot rust te komen. Doe iets wat je leuk vindt en ga niet kijken hoe anderen hun leven interessanter lijkt.

4. Hoe lang zit je op sociale media?

Je moet eens één dag bijhouden hoe lang je sociale media gebruikt. Daarnaast zou je ook meteen moeten noteren hoe je je voelt na het gebruiken van bepaalde applicaties. Voel je je beter of slechter?

Door dit te noteren zal je het één en het ander wel snel beseffen en komt waarschijnlijk die wake-up call.

5. Verwijder enkele apps

Het klinkt drastischer dan het is hoor. Maar is het echt nodig om zo veel applicaties op je smartphone te hebben?

Het scrollen door tijdlijnen en applicaties wordt eigenlijk een gewoonte. Maar als je één of twee apps van je smartphone doet, zal je na een tijdje minder geneigd zijn om je smartphone boven te halen.

You can do it!

Lees meer