Vandaag deal over de pensioenen? Over mobiliteitsbudget is er ondertussen een akkoord

In trapjes werkt premier Charles Michel (MR) de moeilijke dossiers af: over het mobiliteitsbudget en de cash-for-carsregeling zijn de coalitiepartners het zo goed als eens. Vandaag komt het dossier van de zware beroepen en de pensioenen weer op tafel. Dit weekend is er dan de begroting. 

Goed nieuws voor het milieu en de files: de bedrijfswagen wordt eindelijk wat teruggedrongen. België is een van de landen waar zo'n salariswagen heel voordelig is: ze wordt veel minder belast dan gewoon loon. Het gevolg is dat er erg veel bedrijfswagens zijn: meer dan 425.000.

De regering Michel voert nu een mobiliteitsbudget in, wat werknemers met een bedrijfswagen moet toestaan om hun auto in te wisselen voor een kleiner en milieuvriendelijker model. Met het geld dat ze daardoor besparen kunnen ze dan een fiets of een abonnement op trein, tram of bus aanschaffen. En wat dan nog overblijft, krijg je uitbetaald. Zo kan je zelf meer kiezen hoe je je transport regelt. Het was CD&V die erg sleurde aan dat dossier, en binnen de regering hebben ze nu een deal zo schrijft De Tijd.

De echte discussie: hoeveel belasting betaal je?

Tegelijk wordt vandaag ook de cash-for-cars goedgekeurd. Bedrijfswagens kunnen dan helemaal ingeruild worden voor meer netto geld op je loonbriefje. En die regeling wordt maar licht belast: het kan dus behoorlijk wat extra inkomsten opleveren.

De echte discussie binnen de regering ging daarover: hoe worden dat mobiliteitsbudget en die cash-for-cars nu belast? Het resultaat is alweer nieuwe koterijen in het belastingstelsel, dat al erg complex ineen zit. De cash-for-carsregeling heeft het minst zware tarief. Het gedeelte in het mobiliteitsbudget dat cash wordt uitbetaald, daarop moeten wel de sociale bijdragen betaald worden: 38,07 procent. Dat is dus minder voordelig, maar nog altijd beter dan gewoon bruto loon. CD&V wilde dat laatste, maar Open Vld lag dwars. Nu is er dus een akkoord. Maar dat is gelinkt aan het andere dossier dat op tafel igt.

Deal vandaag over de zware beroepen, of toch één grote onderhandeling?

Want vandaag zit de regering weer samen over de pensioenen. Daarbij is het vooral kijken naar de N-VA, die blijft strengere scenario's vragen. Alles draait daarbij rond de zware beroepen en wie daardoor sneller met pensioen kan. Voor de leerkrachten, militairen en het spoorpersoneel zijn ze er nog niet uit.

Deze week werd de druk al opgevoerd. De lijst van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) over de leerkrachten werd strategisch gelekt: daaruit zou blijken dat leerkrachten in de kleuterklas maar ook het lager en secundair onderwijs de status van zwaar beroep krijgen. Het is nu al bijzonder moeilijk om dat nog terug te schroeven.

Maar niet iedereen kan in de categorie 'zware beroepen' eindigen. Want dan holt dat heel de pensioenhervorming uit. Vanuit N-VA en Open Vld is er grote druk om dat net niet te doen. Alleen ligt de oefening nu politiek bijzonder moeilijk: quasi altijd zullen er straks bepaalde beroepsgroepen boos zijn, omdat ze niet bij de zware beroepen zijn.

N-VA wil besparen, CD&V wil belasten

Het is afwachten of ze tot een akkoord komen, wat de premier het liefst heeft. Hij wil vermijden om alles op één tafel te brengen, samen met de begroting, maar ook het dossier van Belfius en Arco. Maar dan moet hij vandaag N-VA en Open Vld overtuigen op het dossier van de pensioenen. Lukt dat niet, dan komt er toch één groot onderhandelingsmoment waarop iedereen akkoord moet gaan met alles.

Ook over de begroting moet er overigens nog wel een rondje geknokt worden. Er is een bijkomend tekort van 1,4 miljard. N-VA wil nieuwe besparingen, CD&V wil nieuwe belastingen. Die klassieke tegenstelling is er elk begrotingsoverleg. De vraag is vooral hoeveel inspanningen er uiteindelijk zullen gebeuren, en of de regering het tekort niet eerder negeert en de meest rooskleurige cijfers aanneemt, om geen harde beslissingen te moeten nemen.

Lees meer