Geraak je niet in slaap? Probeer dan dit simpel trucje van vijf minuten eens

Soms ben je heel moe, maar geraak je toch maar niet in slaap. Blijkbaar bestaat er een truc waardoor je na 5 minuten ligt te snurken. Dit is wat je kan doen om makkelijker in slaap te vallen. 

Ook al wordt er steeds gesuggereerd om niets te doen voor je gaat slapen, zou je nu toch wel iets moeten doen. Als je de slaap moeilijk kan vatten zou je blijkbaar een to-dolijst moeten maken. Hierdoor ga je meer structuur vinden in je chaos, maak je je minder zorgen en ga je makkelijker kunnen slapen.

Volgens een studie die werd geleid door dokter Michael K Scullin, maken wij ons voor het slapengaan veel te veel zorgen en daar moet volgens hem iets aan gedaan worden. "De meeste mensen denken een hele tijd aan wat ze nog moeten doen waardoor hun hoofd geen rust krijgt", klinkt het in zijn studie. "Hierdoor vallen mensen moeilijker in slaap." Maar het zou blijkbaar wel helpen als je alles wat je nog moet doen zou noteren.

Checklist

Wat blijkbaar niet zou helpen is zaken noteren die je al hebt gedaan. Om dit te bewijzen werden deelnemers van het onderzoek in twee groepen verdeeld: één groep die een to-dolijst moest maken en één groep die moest noteren welke taken ze al hebben afgewerkt. Bij de tweede groep duurde het langer voor ze in slaap vielen.

Je moet je dus echt focussen op wat je nog moet doen. Door zo'n to-dolijst te maken, breng je wat rust in je hoofd omdat je duidelijk ziet wat je nog moet doen. Je zorgen zullen hierdoor minderen en je zal sneller in slaap vallen.

Ga jij het vanavond uitproberen?

Lees meer